تحلیل معنی شناختی داستان درخت مراد در چارچوب فرضیه فضایی سازی صورت
الموضوعات :آرزو مولوی وردنجانی 1 , منصوره شکرآمیز 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد امیدیه، گروه زبان و ادبیات فارسی، امیدیه، ایران.
2 - گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
الکلمات المفتاحية: semantics, conceptual metaphor, فضاهای ذهنی, استعاره مفهومی, mental spaces, Image profile, معنی شناسی, طرحواره تصویری,
ملخص المقالة :
در دیدگاه شناختی، واقعیت های جهان خارج به خودی خود وجود دارند، ولی شیوه درک و به کارگیری آن ها در زبان حاصل تجربه جسمی شده است. در مطالعات معنی شناسی، مجموعه عناصر سازنده متن شامل واژه ها، جملات و ساختار دارای معنی بوده و در کنار یک دیگر حوزه های مفهومی ای می سازند که در ارتباط تنگاتنگ با هم قرار می گیرند و به ما توانایی استدلال انتزاعی، یا به عبارت دیگر، توانایی تشکیل ساخت های نمادین که با ساخت های پیش مفهومی در تجربه مرتبط می شوند، را می دهند. دیدگاه فضایی سازی صورت (لیکاف، 1987) بر این نکته تأکید دارد که ساختار مفهومی بر حسب طرح واره های تصویری به علاوه نگاشت استعاری درک می شود. در داستان درخت مراد (درخت مردم پسند)، نویسنده مرزبان نامه با استفاده از استعاره مفهومی زندگی سفر است و طرح واره های تصویری حلقه، مرکزـ پیرامون و مبداـ مسیرـ مقصد، مفاهیم عالی خودشناسی و کمال را برای مخاطب به تصویر می کشد. پژوهش حاضر به بررسی و توصیف برخی فضاهای ذهنی به کار رفته در داستان درخت مراد از مرزبان نامه پرداخته و بر پایه آن ها مفاهیم سفر، درخت قهرمان، آزمون و پیر خردمند را توصیف می کند
منابع و مآخذ
1ـ احمدی طباطبایی، محمدرضا. اخلاق و سیاست: رویکردی اسلامی و تطبیقی. تهران: دانشگاه امام صادق، چاپ دوم، 1387.
2ـ آذر یزدی، مهدی. قصههای خوب برای بچههای خوب. قصههای برگزیده از مرزباننامه. چاپ شصت و پنجم. تهران: انتشارات کتابهای شکوفه. 1395.
3ـ پورابراهیم، شیرین؛ آقا گلزاده، فردوس؛ گلفام، ارسلان؛ کرد زعفرانلوکامبوزیا، عالیه، بررسی مفهوم بصیرت در زبان قرآن در چارچوبشناختی. پژوهشهای زبانشناسی، سال سوم، شماره 2، 1390، 19ـ 34.
4ـ خشنودیچروده، بهرام؛ ربانیخانقاه، میثم، شخصیتپردازی در حکایتهای مرزباننامه. پژوهشهای نقد ادبی و زبانشناسی، سال چهارم، شماره 14، 1392، 157ـ 180.
5ـ داوری اردکانی، رضا؛ نیلیپور، رضا؛ قاءمینیا، علیرضا؛ جی ان جاج، آنتونی؛ یارمحمدی، لطفالله. زبان استعاری و استعارههای مفهومی. چاپ اول. تهران: انتشارات هرمس، 1391.
6ـ راسخمهند، محمد. درآمدی بر زبانشناسیشناختی. نظریهها و مفاهیم. تهران: انتشارات سمت، 1393.
7ـ زمردی، حمیرا. تجلیات قدسی درخت، ضمیمه مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاهتهران، 1381، 197ـ 209.
8ـ شکرآمیز، منصوره؛ دریس، فاطمه. کاربرد طرحوارههای تصویری در اشعار گلستان سعدی از دیدگاه معناشناسیشناختی. مجموعه مقالات نخستین همایش متن پژوهی، جلد یک، 1395، 465ـ 484.
9ـ صفوی، کوروش. درآمدی بر معنیشناسی. تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، 1383.
10- لیکاف، جورج. قلمرو تازه علومشناختی، آنچه مقولهها درباره ذهن فاش میکنند. مترجم جهانشاه میرزایگی. تهران: انتشارات آگاه، 1395.
11- محمدی آسیابادی، علی؛ صادقی، اسماعیل؛ طاهری، معصومه. طرحوارههای حجمی وکاربرد آن در بیان تجارب عرفانی. پژوهشهای ادب عرفانی، سال ششم، شماره دوم، پیایی 22، 1391، 141ـ 162.
12- نیلیپور، رضا. زبانشناسیشناختی، دومین انقلاب معرفتشناختی در زبانشناسی، تهران: انتشارات هرمس، 1395.
13- هاشمی، سیدمرتضی؛ خسروی، اشرف. تحلیل روانکاوانه داستان سیذارتا: اثر هرمان هسه. دو فصلنامه زبان و ادب فارسی، سال 18، شماره 69، 1389، 175ـ 202.
14ـ Lakoff، G. Women. Fire and Dangerous Things: What Categories Reveal about Min. Chicago: Chicago University Press, 1987.