سیمین بهبهانی و نوگرایی در تصویر شعری
الموضوعات :
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: سیمین بهبهانی, تصویر, غزل معاصر, نوگرایی,
ملخص المقالة :
سیمین بهبهانی از غزلسرایان نوگرای معاصر اوست. سیمین را به سبب نوآوریهایش در وزن غزل، نیمای غزل دانستهاند. مهمترین بُعد نوآوری سیمین در وزن غزل است. با این همه در سایر ابعاد هنر شعر نیز سیمین شاعری نوگراست. بخصوص نوگرایی و تلاش او برای نوکردن تصویر در شعرش را میتوان دید. او تلاش داشته منطبق با رویکرد نوگرایی تصویری در شعر، تصاویری را در شعر خود به کار گیرد که حاصل دید فردی، تجارب شخصی، تکیه بر عینیّتگرایی و فردیّتگرایی باشد. بر این اساس او آنطور که دیده به تصویر کشیده و از کلیشهها و تکرارها تا حد ممکن در تصویرسازی اجتناب کرده است. عناصر امروزین و پدیدههای معاصر منطبق با این دید فردی و تجربهگرایی، در تصویرسازی او جایگاهی برجسته دارند و یکی از اصلیترین خاستگاههای نوآوری تصویری شاعر به حساب میآیند. پژوهش حاضر تلاش داشته تا ابعاد این نوآوری تصویری را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده و نتایج این نگاه و نگرش نو در تصویرسازی را آشکار سازد. یافتههای پژوهش تأکید بر نوآوری در تصویرپردازی را در شعر سیمین به اثبات میرساند.
_||_