تحلیل و بررسی عناصر و تصویرهای هنری طبیعت در اشعار سعدی و پترارک با تأکیدبرنسخ مصوّر
الموضوعات :اشرف السادات اشرفی 1 , محمدرضا اسعد 2 , فاطمه عسگری 3
1 - دانشجوی زبان و ادبیات فارسی -شاخه غنایی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اراک واحد فلق-مرکزی.ایران
2 - عضو هیات علمی و استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه ازاد اسلامی واحد اراک،اراک، ایران
3 - عضو هیئت علمی و استادیار گروه زبانهای خارجی. دانشگاه تهران ،تهران. ایران
الکلمات المفتاحية: «پترارک», «مقایسه تطبیقی», «جلوه های طبیعت», «اشعار غنایی», «سعدی»,
ملخص المقالة :
چکیدهوشتة پیش رو مقایسهای است تطبیقی، بین غزلیات سعدی و سونتهای پترارک، که به جنبههای زیبایی آفرینی طبیعت، تصویرسازیها و تصویرگراییهای شعری که در قالب تشبیه ، استعاره و نماد قرار گرفته؛ توجه شده است. سعدی از بزرگترین و سرآمدترین شاعران زبان و ادبیات فارسی در قرنهفتم هجری و پترارک از مشهورترین شاعران و نویسندگان قرن چهاردهم میلادی و مشهور به پدر اومانیسم، کهاشعار عاشقان ه اش او را معروف کرد. آنچه در اولین برخورد به چشم می خورد مضمون واحد در اشعار هر دو شاعر در نگاه به طبیعت است. اما در نگاهی دقیق تر متوجه تفاوتهای آنان م یشویم. هر دو شاعر در اندیشه های عاشقانةخود از طبیعت و عناصر و مظاهر آن بهره جستهاند و هر کدام به فراخور حال خویشتن و محیط زندگی به گونه اییخاص، عناصر طبیعت را در اشعار خویش بکار برد هاند و صحنه هایی زیبا آفریده اند. آشنایی با سبک و سنت هایادبی دیگر ملل، نه تنها ما را با فرهنگ و علوم آنها آشنا می سازد بلکه، کمک بزرگی در جهت ارتقاء علم و دانش وفرهنگ کشور ما میباشد. روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی با رویکرد تطبیقی می باشد.
_||_