سیاستگذاری شهری در حیطه مسائل بدخیم شهرها
الموضوعات :
رحیم سرور
1
,
محمد علی خلیجی
2
1 - استاد گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه شهرسازی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
تاريخ الإرسال : 22 الأحد , ذو الحجة, 1442
تاريخ التأكيد : 26 الجمعة , محرم, 1443
تاريخ الإصدار : 09 الأربعاء , رمضان, 1442
الکلمات المفتاحية:
حکمروایی,
مسائل بدخیم,
سیاستگذاری شهری,
توسعه شهری,
ظرفیت های نهادی,
ملخص المقالة :
امروزه بنا به علل مختلفی که در ادامه بدانها اشاره خواهد شد، اغلب مسائل در حوزه مدیریت و سیاست گذاری شهری نه از نوع مسائل آسان بلکه از نوع مسائل بهظاهر آسان ولی بسیار پیچیده هستند که شناخت و تحلیل آنها مستلزم به کارگیری نگاه ها و تحلیل های متعدد بهدوراز سطحی نگری است، شاید یک دلیل برای پیچیده شدن و سپس حل نشدن بسیاری از مسائل در کانونهای شهری و منطقه ای ساده سازی آنها و برخوردهای سطحی در ارائه راهکارهای حل مسئله بوده است که اغلب از آنها به نام مسئله بدخیم یا بدخیم نامبردهشده است. هدف اصلی این مقاله ضمن معرفی ماهیت مسئله های بدخیم، ارائه چارچوب های آزمون شده سیاستگذاری آنها می باشد. روش تحقیق اسنادی - تحلیلی بوده و یافته های آن نشان می دهد که حسب یافته های نظری و تجارب عملی در اغلب کشورها و شهرها، شیوههای مؤثر برای حل مسائل بدخیم یک رویکرد در حال گسترش است که در مدیریت شهری کشور چندان مورد توجه قرار نگرفته اند و لذا توجه به چارچوب های سیاستی احصاء شده در این تحقیق در کنار توجه به ظرفیت های حکمروایی خوب شهری مبناهای اطمینان بخشی برای بازتعریف صحیح و مجدد مسائل شهری و سیاستگذاری موفق آنها فراهم خواهد ساخت. وجود مسائل متعدد نظیر تفرق های مدیریتی، تنوع قوانین، رشد اسکان های غیررسمی، زمین خواری، جداییگزینی فضایی - اجتماعی، رشد کلونی های فقر، رشد صنایع آلوده ساز، تداوم مهاجرت، و تداوم معضل مسکن و... مستلزم ارزیابی میزان کارآمدی و اثربخشی سیاست ها و اقداماتی است که به مورد اجرا گذاشته شده و ارزیابی قوانین و سیاست هایی است که باید به مورد اجرا گذاشته می شد تا از این رهگذر بهضرورت رویکرد به حوزه های نوین تحلیل و حل مسئله پی ببریم و نوع نگاهمان را به نحوه مدیریت موضوعات و فضاها از سطح ملی گرفته تا محلی تغییر دهیم.
المصادر:
Albeverio, S., Andrey, D., Giordano, P., & Vancheri, A. (2007). The dynamics of complex urban systems: An interdisciplinary approach: Springer.
Alford, J., & Head, B. W. (2017). Wicked and less wicked problems: a typology and a contingency framework. Policy and Society.
Argote, L. (2011). Organizational learning research: Past, present and future. Management learning, 42(4), 439-446.
Ashtarian, K. and B. Khaleghipour (2021). "Designing a model of corporate cultural responsibility in urban policy making." Public Policy 6(3): 145-167.
Ballard, G. (2006). Rethinking project definition in terms of target costing. Paper presented at the Proceedings of the 14th annual conference of the International Group for Lean Construction.
Barrett, P., Hudson, J., & Stanley, C. (1999). Good practice in briefing: the limits of rationality. Automation in Construction, 8(6), 633-642.
Bezner Kerr, R., Hickey, C., Lupafya, E., & Dakishoni, L. (2019). Repairing rifts or reproducing inequalities? Agroecology, food sovereignty, and gender justice in Malawi. The Journal of Peasant Studies, 46(7), 1499-1518.
Bilello, J. (1995). Deciding to build: University organization and the design of academic buildings.
Bouchlaghem, D. (2000). Better Construction Briefing. In: Wiley Online Library.
Brown, T. (2008). Design thinking. Harvard business review, 86(6), 84.
Buenaño, G. (2000). The becoming of problems in design: Knowledge in action to frame wicked problems.
Calogero, P. (2009). Dilemmas in a General Theory of Fieldwork. Berkeley Planning Journal, 22(1).
Cross, N. (2001). Design cognition: Results from protocol and other empirical studies of design activity. Design knowing and learning: Cognition in design education, 79-103.
Crowley, K., & Head, B. W. (2017). The enduring challenge of ‘wicked problems’: revisiting Rittel and Webber. Policy sciences, 50(4), 539-547.
Daviter, F. (2017). Coping, taming or solving: alternative approaches to the governance of wicked problems. Policy studies, 38(6), 571-588.
Duit, A., & Galaz, V. (2008). Governance and complexity—emerging issues for governance theory. Governance, 21(3), 311-335.
Edelenbos, J. (2005). Institutional implications of interactive governance: Insights from Dutch practice. Governance, 18(1), 111-134.
Fazeli, M. (2017). "The concept of malignant issues." Journal Strategic Studies of Public Policy 6(21): 11-12.
Ferguson, R. F., & Dickens, W. T. (2011). Urban problems and community development: Brookings Institution Press.
Ferlie, E., Fitzgerald, L., McGivern, G., Dopson, S., & Bennett, C. (2011). Public policy networks and ‘wicked problems’: a nascent solution? Public Administration, 89(2), 307-324.
Gero, J. S. (2000). Computational models of innovative and creative design processes. Technological forecasting and social change, 64(2-3), 183-196.
Head, B. W. (2008). Wicked problems in public policy. Public policy, 3(2), 101.
Head, B. W., & Alford, J. (2015). Wicked problems: Implications for public policy and management. Administration & Society, 47(6), 711-739.
Huxham, C., Vangen, S., Huxham, C., & Eden, C. (2000). The challenge of collaborative governance. Public Management an International Journal of Research and Theory, 2(3), 337-358.
Janis, I. L. (2008). Groupthink. IEEE Engineering Management Review, 36(1), 36.
Johns, (2009). Becoming a reflective practitioner: John Wiley & Sons.
Jordan, A. (2008). The governance of sustainable development: taking stock and looking forwards. Environment and planning C: Government and policy, 26(1), 17-33.
Kamara, J., Anumba, C., & Evbuomwan, N. (2000). Establishing and processing client requirements—a key aspect of concurrent engineering in construction. Engineering, Construction and Architectural Management.
March, J. G. (1994). Primer on decision making: How decisions happen: Simon and Schuster.
Merrill, M. D., Li, Z., & Jones, M. K. (1990). Second generation instructional design (ID₂). Educational Technology, 30(2), 7-14.
Moroni, S., Buitelaar, E., Sorel, N., & Cozzolino, S. (2020). Simple planning rules for complex urban problems: Toward legal certainty for spatial flexibility. Journal of Planning Education and Research, 40(3), 320-331.
Peters, B. G. (2017). What is so wicked about wicked problems? A conceptual analysis and a research program. Policy and Society, 36(3), 385-396.
Sarvar, R. (2018). "Explanation of good governance of good urban governance with emphasis on location smart growth; case study: city of Tehran." Urban Management 17(52): 189-204.
Sarvar, R. (2019). "Pathology of Structure of Decision Making System in Urban Management Process: Case Study Tehran." Geography (Regional Planning) 10(1): 109-121.
Termeer, C. J., Dewulf, A., & Biesbroek, R. (2019). A critical assessment of the wicked problem concept: relevance and usefulness for policy science and practice. In: Taylor & Francis.
Termeer, C. J., Dewulf, A., Breeman, G., & Stiller, S. J. (2015). Governance capabilities for dealing wisely with wicked problems. Administration & Society, 47(6), 680-710.
Whyte, K. P., & Thompson, P. B. (2012). Ideas for how to take wicked problems seriously. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 25(4), 441-445.
_||_