پدیدارشناسی مکانهای مقدس با تکیه بر معماری ایرانی- اسلامی (نمونة موردی: مسجد تاریخی شیخ لطف الله اصفهان)
الموضوعات : عرفان اسلامی
مینا سلیمی
1
,
محمدرضا شریفزاده
2
,
اسماعیل بنی اردلان
3
1 - دانشجوی دکتری گروه فلسفه هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه فلسفه هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. نویسنده مسئول:
moh.sharifzade@iauctb.ac.ir
3 - دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: phenomenology, پدیدار شناسی, مسجد شیخ لطف الله, معماری ایرانی– اسلامی, نور و رنگ, فرم و ترکیب عناصر, Sheikh Lotfollah, Iranian-Islam,
ملخص المقالة :
معماری مسجد باید نیروی تعقل، خرد انسان سازنده، هوش و ذکاوت او را در قالبهای معمارانه دربرگیرد به طوری که بنای مسجد بتواند اعتلای روح و سیر عرفانی به سوی کمال و ظرافت و خشوع عبادی را در عمق وجود انسان مسلمان پرورش دهد. عناصر وجودی مسجد از جمله طرح و نقشه، کاشی کاریها، رنگ و نور، اشکال، خطوط و... در بردارنده رسالت دینی و اجتماعی است و در واقع مساجد هر دوره تاریخی همچون آینهای تمامنما هستند که شرایط اجتماعی عصر خود را منعکس میکنند. هدف اصلی این تحقیق، بررسی مکانهای مقدس با تکیه بر معماری ایرانی- اسلامی (نمونه موردی: مسجد شیخ لطف الله) با رویکرد پدیدارشناسی است. مبنای کار هدف موجود در این پژوهش، بر اساس دو رویکرد رلف و یوهانی پالاسما بوده، بر مبنای مهمترین جنبههای حس مکان در مسجد شیخ لطف الله، سیر از ظاهر به باطن و به اتحاد مثلثی عناصر کالبدی (ورودی مسجد، راهروهای ورودی، دیوار، سقف، محراب و گنبد) با نور و معانی است که موجب شکل گیری ارتباط عمیق درونی و دیالکتیکی بین مسجد شیخ لطف الله و ناظر و شاهد آن در بالاترین سطح حس مکان میگردد.
_||_