تبیین عقلی نقش قوه خیال در تربیت دینی انسان از منظر حکمت و عرفان اسلامی
الموضوعات : عرفان اسلامیمحمد تقی یوسفی 1 , یارعلی کرد فیروزجایی 2 , سعید احمدی 3
1 - دانشیار گروه فلسفه و کلام،دانشگاه باقرالعلوم(ع)،قم،ایران.
2 - استاد گروه فلسفه و کلام،دانشگاه باقرالعلوم(ع)،قم،ایران.
3 - دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی،دانشگاه باقرالعلوم(ع)،قم،ایران.نویسنده مسئول: a.s2165@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: حکمت, خلاقیت, خیال, عرفان اسلامی, Creativity, Islamic Mysticism, wisdom, Mimesis, تربیت دینی, Religious training, محاکات, جودةالتخییل,
ملخص المقالة :
انسان به عنوان موجودی چندبعدی از دیرباز موردتوجه تربیت انبیاء الهی بوده است. شناخت ابعاد وجودی و زوایای نفس او در فرایند تربیت از اهمیت ویژه ای برخورداراست. هرجزئی از اجزای وجودی انسان چه در جسم و چه در نفس دارای کارکَردی برای خود بوده و رسالتی برعهده دارد و انسان در مسیر رشد و تعالی از ظرفیت آن بهره مند می شود. در این میان قوۀ خیال بیشترین ظهور را در عالم کثرات و در بین مردم دارد. این تحقیق با رویکردی ایجابی به قوه خیال و با روش تحلیلی- توصیفی درصدد تبیین عقلی نقش و جایگاه این قوه در تربیت دینی انسان از منظر حکمت و عرفان اسلامی است. بر این اساس بعد از بررسی حقیقت تربیت دینی و توجه به سطوح مختلف ادارک تصوری وتصدیقی متربی در فرایند تربیت از یک سو و جایگاه خیال به عنوان حدّواسط بین حس و عقل و خصوصیات بارز آن از جمله خلاقیت و محاکات و همچنین ارزش معرفت شناختی ادارکات خیالی به ویژه در تطبیق با عالم خیال منفصل از سوی دیگر، با بهره گیری از آموزه های عرفان و حکمت اسلامی درمقام اثبات عقلی نقش خیال به عنوان نقطه آغازین تربیت دینی انسان است.
_||_