دیدگاه ابنعربی بر وحیانیبودن قران و پاسخ به شبهات آن
الموضوعات : عرفان اسلامیمرتضی ملکیان 1 , عبدالرضا مظاهری 2 , خسرو ظفرنوایی 3
1 - دانشجوی دکتری عرفان اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران.
2 - استاد گروه عرفان و ادیان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران.نویسنده مسئول:
mazahri 711@ yahoo.com
3 - دانشیار گروه عرفان و ادیان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران.
الکلمات المفتاحية: تأویل, خیال, مکاشفه, رؤیا, dream, interpretation, revelation, Imagination, Binding, عالم مثال مطلق, مقید, فدا, Aalam-e Mothol,
ملخص المقالة :
معانیی که از حضرت الهی فرودمی آیند یک صورت جسمانی مانند صورت خیال ما می پذیرند و سپس به عالم ملک فرودمی آیند. بدین لحاظ جهان مثال را خیال منفصل نیز می نامند. و ارواح کلی انسانی پیش از ظهورشان در بدن با آن صورت ها ظاهرند و اکثر مکاشفات در این عالم است که آن را خیال مقید می نامند انواع خواب ها مربوط به این عالم است و معبر نیز خواب را با توجه به این عالم تعبیرمی کند. پیامبر (ص) در مورد دو خواب فرموده : یوسف (ع) وقتی که برادرانش در برابر او سجده کردند صورت خارجیه حسیه را حق قرارداد و گفت خوابم تعبیر شد و آن را خیال اندر خیال دانست نه حقیقت و در مورد ابراهیم (ع) بایست خوابش را تأویل می کرد اما چون انبیاء امور را در عالم مثال مطلق مشاهد ه می کنند که مطابق با واقع است و نیازی به تعبیر ندارد آن را تأویل نکرد و به ذبح فرزندش پرداخت و این فدیه مربوط به آن چیزی بود که در ذهن ابراهیم (ع) بود نه آنچه در نفس الامر بود. به این دلیل خداوند فرمود: ان یا ابراهیم قد صدقت الرویا نفرمود در رویا صادق بودی. دکتر عبدالکریم سروش نیز به پدیدارشناسی قرآن پرداخته و در موردِ ماهیت رویا ، قرآن و وحی الهی نق. طه نظراتی دارد؛ از اینرو ، هر دوی این مطالب را بررسی می کنیم زیرا بر این اعتقادیم که تضاربِ آراء نه تنها جمودِ فکری دینی را ازبین میبرد بلکه بیش از آن ، باعثِ رشدِ و ارتقاء معرفتی نیز می گردد. این مقاله ، از رهآوردِ چالشهای میانِ ادعای سروش و نقدهای بر آن است که میتواند به درک و فهمی عمیقتر از مسائلِ مهم و تأثیرگذار در زندگی دینی راه یابد.
_||_