تبیین ولایت تکوینی انسان کامل در هندسة معرفتی عرفان اسلامی (با محوریت آرای امام خمینی)
الموضوعات : عرفان اسلامی
1 - استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه یاسوج
2 - استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج.
الکلمات المفتاحية: ابن عربی, ملاصدرا, ولایت تکوینی, عرفان اسلامی, فلسفه, انسان کامل,
ملخص المقالة :
در عرفان بحث ولایت تکوینی ذیل موضوع انسان کامل مطرح میشود؛ که واسطة بدو و عود نظام آفرینش در قوس صعود و نزول است. انسان کامل، محل تجلی تمام اسماء و صفات الهی و حقایق کیانی و کیهانی است. چنین انسانی، به مثابة روح عالم و عالم چونان جسد او به شمار میرود. همانگونه که روح به وسیله قوای روحانی و جسمانی به تدبیر بدن و تصرف در آن میپردازد، انسان کامل با اتصاف به حقایق الهیه، به مقام تصرف در آفریدگان عالم نائل میشود و همان گونه که حیات بدن به روح است، حیات ماسوی الله نیز در پرتو تصرف خلیفه الله و با وساطت آن معنا مییابد. نیل انسان به مقام خلیفه اللهی در یک فرآیند سه تایی تحقق مییابد؛ نخست؛ اسماء و صفات الهی به انسان کامل عطاء میشود. دوم؛ دریافت حقایق الهی و انسانی نصیب او میشود و از اسرار عالم غیب آگاه میگردد و سوم؛ قدرت آفرینندگی و اقتدار برای او حاصل میشود. جانشین حق تعالی پس از فنای ذاتی، صفاتی و افعالی، به مقام صحو بعد از محو و بقای بعد از فنا متحقق شده و به وجود حقانی- پس از رفض وجود خلقی- دست مییابد. در این مقام است که حق تعالی ـ پس از آن که بنده با قرب فرائض، گوش حق، چشم حق و دست حق گردید- به قوای ادراکی و تحریکی انسان متجلی میشود.