«وحدت وجود» از دیدگاه اسیری لاهیجی
الموضوعات : عرفان اسلامیعلی اکبر افراسیاب پور 1 , جلیل محمدی 2
1 - استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2 - کارشناس ارشد ادیان و عرفان
الکلمات المفتاحية: عرفان شیعی, توحید, وحدت شهود, احدیت, ابن عربی, فنا,
ملخص المقالة :
شمسالدین محمد اسیری لاهیجی (ح840- 912 ق) یکی از عرفای شیعی در عصر تیموری است که در آثار منظوم و منثور خود به بیان اندیشههای عرفانی در حوزة نظری و عملی پرداخته است. محوریترین بحث در عقاید او طرح نظریة «وحدت وجود»است که تحت تأثیر ابن عربی و شیخ محمود شبستری آن را با بیانی زیبا ترسیم میکند. وحدت وجود که تفسیری عرفانی از توحید به شمار میآید، از قرن دوم هجری در عرفان اسلامی سابقه داشته و توسط ابن عربی به زبانی فلسفی روشمند گردیده است و اسیری لاهیجی یکی از شارحان نظریة وحدت وجود به شمار میآید که ضمن بهرهگیری از مضامین مولوی و حافظ به عارفان اولیه نیز اشاره دارد و از «وحدت وجود» به «انسان کامل» میرسد و خداوند را وجود حقیقی و اصیل به شمار میآورد که دیگر موجودات جلوههای آن نور سرمدی هستند