تدوین برنامه آموزشی الزامات سبک زندگی ورزشی مبتنی بر ویژگیهای اجتماعی فوتبالیستهای نوجوان: رویکرد مطالعه اقدام پژوهی
الموضوعات :فهیمه سپهری 1 , رخساره بادامی 2 , زهره مشکاتی 3
1 - دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
3 - گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: سبک زندگی ورزشی, ویژگیهای اجتماعی, فوتبالیست ها, نوجوان,
ملخص المقالة :
هدف: آموزش و رعایت سبک زندگی به عنوان مجموعهایی از عادتها، رفتارها و سلیقهها برای طولانی مدت در ورزشکاران امکان شکوفایی عملکرد بالا را حفظ میکند. اما تا کنون سبک زندگی جایگاهی در برنامههای توسعه ورزشکاران نداشتهاست. هدف این پژوهش تدوین برنامه آموزشی الزامات سبک زندگی ورزشی مبتنی بر ویژگیهای اجتماعی فوتبالیستهای نوجوان در پیش فصل به صورت کیفی و با توجه به نیازهای ورزشکاران بوده است. روششناسی: مطالعه حاضر از منظر روش، انتقادی، از منظر جهت گیری، کاربردی، از منظر رویکرد، استقرایی، از منظر شیوه، کیفی، از لحاظ محیط پژوهشی، میدانی، از منظر استراتژی، اقدام پژوهی، از منظر مفهوم، توصیف، تبیین و پیش بینی، از منظر ابزار، مشاهده، مصاحبه میباشد. شرکتکنندگان این مطالعه را 21 ورزشکار نوجوان پسر در محدوده سنی 13 سال، همچنین سر مربی این تیم تشکیل دادند. یافتهها: با استفاده از روش تحلیل مضمون دادههای به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در آخر، مقولههای فراگیر که سبک زندگی ورزشی (انسجام تیمی – همدلی، ارتباط مؤثر، رفتارهای اجتماعی، قضاوت اخلاقی، احیای حس مسئولیتپذیری، شبکههای اجتماعی، حل مسأله، مدیریت احساس و هیجانات) شناسایی و استخراج شد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که توجه به نیازهای شناسایی شده و مدت زمان پیش فصل برای تغییر سبک زندگی ورزشکاران اهمیت دارد. بنابراین متناسب با یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود که مربیان، روانشناسان، مدیران ورزشی در جهت رسیدن به موفقیت و اهداف تیم عوامل محیطی و اجتماعی و فردی برای تدوین برنامه آموزشی سبک زندگی ورزشی فوتبالیستهای نوجوان در پیش فصل توجه لازم را داشته باشند.