هنجاریابی پرسشنامهها در مطالعات جامعه شناختی ورزشی
الموضوعات :
1 - دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پرسشنامه, هنجاریابی, جامعه شناختی, ورزش,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از انجام این پژوهش هنجاریابی پرسشنامهها در مطالعات جامعه شناختی ورزشی بود.روششناسی: روش انجام این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود و سعی گردید با بررسی پژوهشها و منابع مختلف در زمینه روشهای آماری و به توصیف و کاربرد آزمونهای مورد نظر در زمینه هنجاریابی پرسشنامهها پرداخته شود.یافتهها: نتایج بررسی ها نشان می دهد که نرم افزارهای SPSS، AMOS، R، Lisrel، Stata، EQS و PLS در زمینه تحلیل عاملی دادههای حاصل از پرسشنامهها مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در فرآیند هنجاریابی پرسشنامهها، میبایست موارد حجم نمونه در تحلیل عاملی، روایی صوری و محتوایی، روایی ترجمه، انواع پایایی، روایی همگرا و واگرا، روایی سازه و برازش مدل با روش های مورد نظر که در متن مقاله توضیح داده شده است؛ مد نظر قرار گیرد تا بتوان با سنجش هنجار پرسشنامهها از ابزارهای اندازه گیری دارای روایی و پایایی مطمئن در بررسیهای مختلف توسط پژوهشگران استفاده شود.نتیجهگیری: با به کارگیری پرسشنامههای هنجار شده در حوزه جامعه شناختی ورزشی میتوان نتایج پایا و قابل اعتباری را به دست آورد و بر پایه آن بتوان راهکارهای عملیاتی واقعی را پیشنهاد داد.
_||_