نقش باورهای مذهبی در سلامت روانی دانشجویان با توجه به چگونگی گذراندن اوقات فراغت با تاکید بر فعالیتهای ورزشی
الموضوعات :
صدیقه زارع رشکوئیه
1
,
زهرا سهرابی
2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان
2 - پسادکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
الکلمات المفتاحية: باورهای مذهبی, سلامت روان, اوقات فراغت, دانشجویان, فعالیت ورزشی.,
ملخص المقالة :
هدف: دانشجویان از حساس ترین منابع نیرو و قدرت محرکی در جامعه می باشند و توجه به سلامت جسمی و روانی آنان بسیار حائز اهمیت است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش باورهای مذهبی در سلامت روانی دانشجویان با توجه به چگونگی گذراندن اوقات فراغت با تاکید بر فعالیتهای ورزشی بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام نور شهر یزد بودند که تعداد 283 نفر به عنوان نمونة آماری به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، دو پرسشنامه سلامت عمومیگلد برگ (1972) و نگرش سنج مذهبی- براهنی (1353) استفاده بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین میزان ارتباط بین متغیرها و رگرسیون خطی ساده برای پیشبینی متغیرها تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که باورهای مذهبی به طور معناداری قابلیت پیشبینی متغیر سلامت روان (25 درصد) و فعالیت ورزشی در اوقات فراغت (16 درصد) را در دانشجویان دارا میباشد (01/0p<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج و اهمیت بهداشت روان دانشجویان، پیشنهاد میشود دانشگاهها برنامههایی در جهت تقویت ارزشهای دینی و افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیتهای اوقات فراغت با هدف ارتقاء سلامت روان اجرا کنند. واژههای کلیدی: باورهای مذهبی، سلامت روان، اوقات فراغت، دانشجویان.