تدوین الگوی جامعه شناختی نهادینه کردن ورزش همگانی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه
الموضوعات :علی کریمی 1 , حسام الدین علی دوستی 2
1 - گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - 2. گروه جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: ورزش همگانی, رسانه های اجتماعی, نهاد های آموزشی,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش با هدف تدوین الگوی جامعه شناختی نهادینه کردن ورزش همگانی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه انجام شد.روششناسی: روش تحقیق بر مبنای هدف، کاربردی؛ بر مبنای راهبرد، ترکیبی و بر مبنای روش اجرا توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه (7000 نفر) ورودی نیمسال اول 1399-1400بودند که با روش نمونهگیری، طبقهای- تصادفی و بر اساس جدول مورگان (364 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش استفاده از پرسشنامه استاندارد محقق ساخته بود. در این پژوهش روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی محتوایی و بر اساس نظرخواهی با خبرگان علمی دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت و پایایی پرسشنامه ، با ضریب آلفای کرونباخ 84/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل یافتهها و تدوین الگو، از نرم افزار آماری Smart PLS، مدل معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که نقش خانواده در نهادینه کردن ورزش همگانی با ضریب تاثیر 40/0 و مقدار T 95/3، نقش رسانه های اجتماعی در نهادینه کردن ورزش همگانی با ضریب تاثیر 77/0 و مقدار T 640/ 15 و نقش دانشگاه در نهادینه کردن ورزش همگانی با ضریب تاثیر 32/0 و مقدار T 94/3 تاثیر مثبت و معنادار داشته است.نتیجهگیری: به خوبی مشاهده می گردد که نقش رسانه های اجتماعی در نهادینه کردن ورزش همگانی نسبت به سایر شاخص ها پررنگ تر می باشد و نقش دانشگاه در این زمینه از سایر شاخص ها کمرنگ تر بوده است.
Aman, MS., Mohamed, M., Omar-Fauzee, MS .(2009). Sport for all and elite sport: Underlining values and aims for government involvement via Leisure policy. European Journal of Social Sciences, 9(4), 659-668.
Aguilar, L., Portell-Cortés, I., Costa-Miserachs, D., Torras-Garcia, M., Riubugent, E., Almolda, B., CollAndreu, M. (2020). The benefits of voluntary physical exercise after traumatic brain injury on rat's object recognition memory: A comparison of different temporal schedules. Experimental Neurology, 326:113178.
Asefi, A., .(2019). The Identifying and Prioritizing Effective Groups in the
Institutionalization of Sport for All in Iran . Research on Educational Sport, 6(15): 247-70. Doi : 10.22089/RES.2017.4034. 1288. [Persian].
Beauchamp, MR .(2012). (“Family leadership styles and adolescent dietary and physical activity behaviors: a cross-sectional study”. International Journal of Behavioral Nutrition.
Bonnaire, C., Phan, O .(2017). Relationships between parental attitudes, family functioning and internet gaming disorder in adolescents attending school. Psychiatry Research, 255, 104 -110.
Ballaard, M., Gray, M., Reilly, J., Noggle, M .(2019). “Correlates of video game. screen time among mles: Body, physical activity, and other media use”. EatingBehaviors, 10. PP:161-167.
Dhonde, BM., Patil, VN .(2012). Role of mass media in progress of physical education and Sports. Indian Streams Research Journal, 2(8), 1-3.
Gholipour, A., .(2005). Institutions and organizations (Institutional Ecology of Organization). Tehran: Samt Press.[Persian].
Grazi, F., Van den, B., Jeroen, CJM .(2008). Spatial organization, transport, and climate change: Comparing instruments of spatial planning and policy, ecological ecoomics, 67, 630-639.
Javadipour, m., rahbari, s .(2017). Identification of the Components Effective on Policy-Making in Sport for All in Iran. Science and technology policy letters, 7(3),75-84. [Persian].
Kahan, D., McKenzie, TL. Khatri, A .(2019). U.S. charter schools neglect promoting physical activity: Content analysis of nationally representative elementary charter school websites. Preventive Medicine Reports,14,100815.
Moradi, R .(2017). Investigating the role of family in sports socialization, Master Thesis, Faculty of Social Sciences, University of Tehran [Persian].
Otmar, W .(2017). Fundamentals of Sociology of Sport, First Edition, Tehran: Ney Publishing.
Pourabdi, J., Saatchian, V., Kashtidar, M .(2021). Explaining the status of sport for all in the thought of the Supreme Leader of the revolution with the approach of content analysis. Research on Educational Sport, 9 (24): 273-300. (In Persian). DOI: 10.22089/RES.2020.8208.1779.
Ramezaninejad, R., Rahmaninia, F., Taghvitakyar, SA .(2009). The investigative of incentives of the participants in sport for all of public open spaces. Sport Management Journal, 2, 5-19. ([Persian].
Shajie, R., Mohamadi Raouf, M .(2019). A comparative study of the status of health-oriented (public) sport in Iran and selected countries. National Conference on Physical Education, Nutrition and Sports Medicine, Mashhad. [Persian].
Shirouei, A., Kashkar, S., Esmaili, R., Asadi, H .(2018). Study the sociological institutionalisation of pablic sport in the country and provide favourable model (with the approach of Grounded Theory), Quarterly Journal of Sport Development and Management Vol 6, Iss 3, Serial No. 12. Talebpour, M., Sahebkaran, MA., Mosalanezhad, M., Rajabi, M .(2016). Comparison study to the Factors A ffecting on Institutionalization of Sport Among Students ( Case Study of Ferdowsi University of Mash had). Research on Educational
Sport, 5(11), 57-72. [Persian].
Vafaei,Moghaddam, A., Farzan, F., Razavi, Sm, Afshari, M .(2018). Serveing the Development Causes of Sport for All Based on Grounded Theory. Sport Manegment Studis.10 (52).43-72 [Persian].
Zucher, L., G .(1987). Institutional theories of organization. Annual Review of Sociology, 13, 443-464.
_||_