طراحی مدل توسعه ورزش همگانی با تاکید بر ابعاد بازاریایی اجتماعی
الموضوعات :سهیلا توحیدی 1 , مهرداد محرم زاده 2 , مسعود ایمان زاده 3 , سیمین اسگندری دستگیری 4
1 - گروه تربیت بدنی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3 - گروه تربیت بدنی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
4 - گروه تربیت بدنی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
الکلمات المفتاحية: ورزش همگانی, توسعه ورزش, محصول, قیمت, بازاریابی اجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از این پژوهش طراحی مدل توسعه ورزش همگانی بانوان استان اردبیل با تأکید بر ابعاد بازاریابی اجتماعی بود. روش شناسی: روش این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری را مشتریان بانوان باشگاههای ورزشی استان اردبیل و نیز بانوان فعال در پارکها و ورزشهای صبحگاهی و اماکن رو باز تشکیل میدادند. نمونه آماری ه تعداد 7 برابر تعداد گویههای شناسایی شده نمونه را به روش تصادفی طبقهای با توجه به 63 گویه شناساییشده تعداد نمونه 441 نفر انتخاب شد که بعد از پخش پرسشنامه تعداد 442 پرسشنامه بهصورت کامل گردآوریشده بود که 430 مورد از آنها کامل بودند و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامهی توسعه ورزش همگانی و بازاریابی اجتماعی بود. روایی ابزار با استفاده ازنظر متخصصان و پایایی پژوهش با استفاده از آلفای کرون باخ مورد تائید قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها و روابط بین متغیرها، از نرمافزار اسمارت پی ال اس 3 استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که ابعاد بازاریابی اجتماعی به ترتیب ترویج (30/0)، اثربخشی (24/0)، دسترسی (24/0)، اعتماد (22/0)، قیمت (21/0)، محصول (15/0) و تنوع (12/0) اثر معنیداری بر توسعه ورزش همگانی در استان اردبیل داشتند. نتیجه گیری: بر اساس یافتهها مشخص شد که مشارکت بخش خصوصی از طریق فراهم آوردن امکانات جهت توسعه ورزش همگنی در سطح جامعه اهمیت زیادی دارد و همچنین برای تأثیرگذاری بهتر بازاریابی اجتماعی جهت توسعه ورزشهای همگانی بهتر است به الویت و اهمیت این ابعاد بیشتر توجه کنند.
Abbasi, B., Nazari, R., & Saffari, M. (2021). Influential indicators of citizenship sports in metropolitan areas of Iran. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion, 9(2), 115-132.
Basten, S., & Jiang, Q. (2014). China's family planning policies: recent reforms and future prospects. Studies in Family Planning, 45(4), 493-509.
Belfiore, P., & Liccardo, A. (2019). Social marketing and sport management for health promotion. Sport Sci, 12(1), 36-39.
Bellows, L. L., Davies, P. L., Anderson, J., & Kennedy, C. (2013). Effectiveness of a physical activity intervention for Head Start preschoolers: a randomized intervention study. The American Journal of Occupational Therapy, 67(1), 28-36.
DeGraaf, D., Jordan, D. J., & DeGraaf, K. H. (1999). Programming for parks, recreation, and leisure services: A servant leadership approach: Venture Publishing Inc.
DiGuiseppi, C. G., Thoreson, S. R., Clark, L., Goss, C. W., Marosits, M. J., Currie, D. W., & Lezotte, D. C. (2014). Church-based social marketing to motivate older adults to take balance classes for fall prevention: Cluster randomized controlled trial. Preventive medicine, 67, 75-81.
Edwards, M. B. (2015). The role of sport in community capacity building: An examination of sport for development research and practice. Sport management review, 18(1), 6-19.
EKREN, D. C., & ŞENTÜRK, T. (2021). HOW CAN SOCIAL MARKETING AND SOCIAL ENTERPRISES PROMOTE SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN COVID-19 WORLD AND BEYOND? Journal of International Social Research, 14(77).
Fujihira, H., Kubacki, K., Ronto, R., Pang, B., & Rundle-Thiele, S. (2015). Social marketing physical activity interventions among adults 60 years and older: a systematic review. Social Marketing Quarterly, 21(4), 214-229.
Khodaparast, S., Azizi, B., Bakhshalipour, V., & Touba, N. (2020). The Role of Privatization on the Development of Sport Tourism in Guilan Province. Educación Física y Deporte, 39(2).
Kubacki, K., Rundle-Thiele, S., Lahtinen, V., & Parkinson, J. (2015). A systematic review assessing the extent of social marketing principle use in interventions targeting children (2000-2014). Young Consumers, 16(2), 141-158.
Pettigrew, S. (2016). Pleasure: an under-utilised ‘P’in social marketing for healthy eating. Appetite, 104, 60-69.
Saberi, A., Fathi, M. R., Ghorbani, M. H., Ragheb, G. B., & Köksal, C. D. (2020). Social marketing mix modelling in order to development sports for all. International Journal of Business Innovation and Research, 23(1), 1-17.
Saberi, A. B., AH; Yazdani, H.; Ali Doost Ghahfarkhi, A; Ghorbani, M. (2019). Designing a mixed social marketing model for the development of mass sports. Sports Management and Development, 8(2), 1-21.
Sun, F., Norman, I. J., & While, A. E. (2013). Physical activity in older people: a systematic review. BMC public health, 13(1), 1-17.
Sun, Z. (2021). Performance evaluation method of social public sports goods development based on fuzzy comprehensive evaluation. International Journal of Product Development, 25(2), 160-174.
Tabatabaei, S. V. A., Ardabili, H. E., Haghdoost, A. A., Nakhaee, N., & Shams, M. (2017). Promoting physical activity in Iranian women: A qualitative study using social marketing. Electronic physician, 9(9), 5279.
Won, D., Kim, H.-H., & Bae, J.-S. (2021). Predicting Continued Participation in Government-Initiated Public Sports Clubs: The Role of Prior Knowledge and Awareness through Health Communications. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13), 7168.
_||_
Abbasi, B., Nazari, R., & Saffari, M. (2021). Influential indicators of citizenship sports in metropolitan areas of Iran. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion, 9(2), 115-132.
Basten, S., & Jiang, Q. (2014). China's family planning policies: recent reforms and future prospects. Studies in Family Planning, 45(4), 493-509.
Belfiore, P., & Liccardo, A. (2019). Social marketing and sport management for health promotion. Sport Sci, 12(1), 36-39.
Bellows, L. L., Davies, P. L., Anderson, J., & Kennedy, C. (2013). Effectiveness of a physical activity intervention for Head Start preschoolers: a randomized intervention study. The American Journal of Occupational Therapy, 67(1), 28-36.
DeGraaf, D., Jordan, D. J., & DeGraaf, K. H. (1999). Programming for parks, recreation, and leisure services: A servant leadership approach: Venture Publishing Inc.
DiGuiseppi, C. G., Thoreson, S. R., Clark, L., Goss, C. W., Marosits, M. J., Currie, D. W., & Lezotte, D. C. (2014). Church-based social marketing to motivate older adults to take balance classes for fall prevention: Cluster randomized controlled trial. Preventive medicine, 67, 75-81.
Edwards, M. B. (2015). The role of sport in community capacity building: An examination of sport for development research and practice. Sport management review, 18(1), 6-19.
EKREN, D. C., & ŞENTÜRK, T. (2021). HOW CAN SOCIAL MARKETING AND SOCIAL ENTERPRISES PROMOTE SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN COVID-19 WORLD AND BEYOND? Journal of International Social Research, 14(77).
Fujihira, H., Kubacki, K., Ronto, R., Pang, B., & Rundle-Thiele, S. (2015). Social marketing physical activity interventions among adults 60 years and older: a systematic review. Social Marketing Quarterly, 21(4), 214-229.
Khodaparast, S., Azizi, B., Bakhshalipour, V., & Touba, N. (2020). The Role of Privatization on the Development of Sport Tourism in Guilan Province. Educación Física y Deporte, 39(2).
Kubacki, K., Rundle-Thiele, S., Lahtinen, V., & Parkinson, J. (2015). A systematic review assessing the extent of social marketing principle use in interventions targeting children (2000-2014). Young Consumers, 16(2), 141-158.
Pettigrew, S. (2016). Pleasure: an under-utilised ‘P’in social marketing for healthy eating. Appetite, 104, 60-69.
Saberi, A., Fathi, M. R., Ghorbani, M. H., Ragheb, G. B., & Köksal, C. D. (2020). Social marketing mix modelling in order to development sports for all. International Journal of Business Innovation and Research, 23(1), 1-17.
Saberi, A. B., AH; Yazdani, H.; Ali Doost Ghahfarkhi, A; Ghorbani, M. (2019). Designing a mixed social marketing model for the development of mass sports. Sports Management and Development, 8(2), 1-21.
Sun, F., Norman, I. J., & While, A. E. (2013). Physical activity in older people: a systematic review. BMC public health, 13(1), 1-17.
Sun, Z. (2021). Performance evaluation method of social public sports goods development based on fuzzy comprehensive evaluation. International Journal of Product Development, 25(2), 160-174.
Tabatabaei, S. V. A., Ardabili, H. E., Haghdoost, A. A., Nakhaee, N., & Shams, M. (2017). Promoting physical activity in Iranian women: A qualitative study using social marketing. Electronic physician, 9(9), 5279.
Won, D., Kim, H.-H., & Bae, J.-S. (2021). Predicting Continued Participation in Government-Initiated Public Sports Clubs: The Role of Prior Knowledge and Awareness through Health Communications. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13), 7168.