ارتباط بین واکنش های رهبری نسبت به رفتار خارج از زمین ورزشکاران با هویت تیمی هواداران براساس نظریه های هویت اجتماعی و تعادل
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت ورزشی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی ، مبارکه، ایران.
الکلمات المفتاحية: هواداران, هویت تیمی, رفتار, واکنش های رهبری, ورزشکاران,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین واکنش های رهبری نسبت به رفتار خارج از زمین ورزشکاران با هویت تیمی هواداران تیم های فولاد مبارکه سپاهان و ذوب آهن اصفهان بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر نیمه تجربی است که طی دو مرحله به صورت پیمایشی انجام شده است . جامعه آماری تحقیق را کلیه هواداران تیم های فوتبال فولاد مبارکه سپاهان و ذوب آهن اصفهان در سال 1399 تشکیل می دادند. روش نمونه گیری به صورت نمونه در دسترس و حجم نمونه تحقیق 82 نفر بود. در پیش آزمون سطوح اولیه هویت تیمی شرکت کنندگان با استفاده از پرسشنامه اندازه گیری و آن ها به دو گروه با هویت تیمی بالا و هویت تیمی پایین تقسیم شدند. سپس هر یک از این گروه ها با استفاده از روش تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. دو هفته بعد شرکت کنندگان با یکی از دو داستان روزنامه که شامل واکنش رهبری قوی و واکنش رهبری ضعیف بود مواجه شدند(دستکاری). فرضیههای پژوهش با استفاده ازآزمون آنوا و مقایسه میانگین های مستقل مورد آزمایش قرار گرفت. یافتهها: نتیجه نشان داد که هویت تیمی بین گروههای دسته بندی شده متفاوت است (, F=58.0105/0>P ). نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد بین واکنش هواداران با هویت تیمی بالا به رهبری قوی و رهبری ضعیف تفاوت وجود دارد.نتیجهگیری: از یافته های این تحقیق می توان نتیجه گرفت که برخورد قاطع مدیران با رفتارهای ناشایست خارج از زمین ورزشکاران به حفظ هویت تیمی هواداران کمک می کند.
Branscombe, N. R., & Wann, D. L. (1994). Collective self-esteem consequences of out- group derogation when a valued social identity is on trial. . European Journal of Social Psychology, 24, 641–657.
Cohen, G. L., & Garcia, J. (2005). I am us: Negative stereotypes as collective threats. Journal of Personality and Social Psychology, 89, 566–582.
Deitz-Uhler, B., End, C., Demakakos, N., Dickirson, A., & Grantz, A. (2002). Fans’ reac- tions to law breaking athletes. International Sports Journal, 6, 160-170.
Delia, E. B., & James, J. D. (2018). The meaning of team in team identification. Sport Management Review, 21(4), 416-429.
Dietz-Uhler, B. (1999). Defensive reactions to group relevant information. Group Pro- cesses & Intergroup Relations, 2(17-29).
Ellemers, N., Spears, R., & Doosje, B. (2002). Self and social identity. Annual Review of Psychology, 53, 161–186.
Fink, J. S., Parker, H. M., Brett, M., & Higgins, J. (2009). Off-Field Behavior of Athletes and Team Identification: Using Social Identity Theory and Balance Theory to Explain Fan Reactions. ournal of Sport Management. Human Kinetics, Inc, 23, 142-155.
Heere, B. (2005). Internal and external group identities of a sport team: the development of amulti-dimensional team identity scale. Unpublished doctoral dissertation. The FloridaState University, Tallahassee.
Heider, F. (1958). The psychology of interpersonal relations. New York: John Wiley and Sons.
Hogg, M. A., & Abrams, D. (1999). Social identity and social cognition: Historical back- ground and current trends. In D. Abrams & M.A. Hogg (Eds.). Social identity and social cognition (pp. 1–25). Malden, MA: Blackwell.
Katozian, N. (1999). Sporting error and sporting responsibility. Journal of Law and Political Science, 43, 37-56.
Lock, D., & Heere, B. (2017). Identity crisis: A theoretical analysis of ‘team identification’research. European Sport Management Quarterly, 17(4), 413-435.
Madrigal, R. (1995). Cognitive and affective determinants of fan satisfaction with sporting event attendance. Journal of Leisure Research, 27, 205–227.
Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater. A partial test of the refor- mulated model of organizational identification. Journal of Organizational ehavior, 13, 103–123.
Marques, J. M., Yzerbyt, V. Y., & Leyens, J. P. (1988). The black sheep effect? Extremity of judgments toward ingroup members as a function of group identification. European Journal of Social Psychology, 18, 1–16.
Rahmati, M. M., Kabiri, S., & Shadmanfaat, S. M. (2014). Team identification, sport fandom identity and willingness to verbal/physical aggressive actions among soccer fans. International Journal of Basic Sciences and Applied Research, 3(10), 760-764.
Richelieu, A., & Pons, F. (2009). If brand equity matters, where is the brand strategy? A look at Canadian hockey teams in the NHL. International Journal of Sport Management and Marketing, 5(1/2), 162-182.
Ruggieri, S., & Abbate, C. S. (2013). Leadership style, self-sacrifice, and team identification. Social Behavior and Personality: an international journal, 41(7), 1171-1178.
Schwartz, B., & Barsky, S. F. (1977). The home advantage. Social Forces,, 55(3), 661-641.
Tajfel, H., & Turner, J. C. (1986). The social identity theory of intergroup behavior. In S.Worchel & W. Austin (Eds.). Psychology of intergroup relations (2nd ed., pp. 7-24).Chicago: Nelson-Hall.
Vaezmosavi, K., & Mosaiebi, F. (2007). sport psychology. 1, 57-60.
Wakefield, K., & Wann, D. (2007). An examination of dysfunctional sport fans: Method of classification and relationships with problem behaviors. Journal of Leisure Research, 38(2), 168-196.
Wann, D., & Branscome, N. (1993). Sports fans: measuring degree of identificationwith their team. International Journal of Sport Psychology, 24, 1-17.
Wann, D., & Goeke, M. E. (2017). Relationships among dysfunctional fandom, sport fandom, team identification and perceptions of sport and war terminology. Journal of Sport Behavior, 40(2), 231-243.
_||_