ارایه یک رویکرد شبه نظارتی برای بهبود عملکرد آموزش الکترونیکی
الموضوعات : سامانههای پردازشی و ارتباطی چندرسانهای هوشمند
فرهاد قره باغی
1
(دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران)
علی امیری
2
(دانشیار، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران)
الکلمات المفتاحية: یادگیری الکترونیکی, دادهکاوی, یادگیری شبه نظارتی, یادگیری نظارتشده,
ملخص المقالة :
در عصر اطلاعات جهتگیری بسیاری از سامانهها به سمت شخصیسازی اطلاعات برای کاربر است. یادگیری الکترونیکی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یکی از ملزومات آن وجود مکانیزمی شخصیشده برای کمک به یادگیری مؤثر یادگیرنده است. در سالهای اخیر از روشهای دادهکاوی به طور گسترده در زمینه یادگیری الکترونیکی استفاده شده است. در واقع محققین مختلف با استفاده از روشهای دادهکاوی سعی در شناخت هر چه بیشتر یادگیرندگان و در نتیجه ایجاد یادگیری تطبیقی داشتهاند. در تحقیقات مختلف از یادگیری نظارت شده برای شناخت یادگیرندگان استفاده شده است. با توجه به معایب الگوریتم های یادگیری نظارت شده در این تحقیق جهت شناسایی سطح دانش یادگیرندگان یک مدل داده کاوی شبه نظارتی پیشنهادشده است تا بتواند با شخصیسازی و هوشمندسازی محیط یادگیری الکترونیکی، عملکرد یادگیری و رضایت مندی یادگیرندگان را بهبود بخشد. در این مقاله با استفاده از رویکرد دادهکاوی شبه نظارتی به شناسایی سطح دانش یادگیرندگان پرداخته شده است. به این منظور برای ایجاد مدل پیشنهادی از الگوریتم شبه نظارتی LP-MLTSVM استفاده شده است. در ساخت مدل پیشنهادی از داده های واقعی استفاده شده است. به منظور ارزیابی، در یک دوره مجازی از مدل پیشنهاد شده استفاده شد. نتایج حاصل از دوره موفقیت و رضایت تحصیلی یادگیرندگان با مدل پیشنهادی را نشان میدهد.
_||_