شناسایی و اولویت بندی موانع استفاده از رسانه اجتماعی اینستاگرام در توسعه کسب و کارهایکوچک شهرستان کرج
الموضوعات : سامانههای پردازشی و ارتباطی چندرسانهای هوشمند
1 - دانشگاه آزاداسلامی واحد زنجان، دانشکده علومانسانی و هنر، زنجان، ایران
2 - دانشیار دانشگاه آزاداسلامی واحد زنجان، دانشکده علومانسانی و هنر، زنجان، ایران
الکلمات المفتاحية: کسبوکارهای کوچک, رسانههای اجتماعی, شهرستان کرج, اینستاگرام, بازاریابی الکترونیک,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی موانع استفاده از رسانه اجتماعی اینستاگرام در کسبوکارهای کوچک شهرستان کرج است. کار از حیث هدف اکتشافی-کاربردی، در بخش شناسایی شاخصها کیفی و در نظرسنجی از افراد مرتبط با موضوع کمّی میباشد. جامعه آماری تحقیق در قسمت کیفی شامل خبرگان در زمینه مدیریت بازاریابی (استادان دانشگاه) و در قسمت کمّی شامل فعالان کسبوکارهای کوچک در شهرستان کرج است که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها و شناسایی شاخصها از تکنیک دلفی و در نظرسنجی، از تحلیل عاملی تاًییدی و از نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج حاکی است که موانع مورد پژوهش داری 6 مؤلفه شامل: نبود زیرساخت مناسب برای راه اندازی- مقاومت در مقابل تغییرات- عدم وجود قوانین و مقررات حقوقی- عوامل دولتی، فرهنگی و اجتماعی- عوامل اقتصادی- عوامل محیطی و 39 عنصر یا شاخص میباشد. بدین رو، در صورت رفع موانع مذکور میتوان از این رسانه برای توسعه و گسترش کسب وکارهای یادشده بهره جست.
[1] شیخ، رضا و شامبیاتی، هانیه. 1394. «تحلیل محتوای شبکههای اجتماعی مجازی با رویکرد نتنوگرافی براساس اطلاعات ناقص». مطالعات رسانههای نوین، س 1، ش 4.
[2] معمارنژاد، داود. حاجیعلیاکبری، جواد. 1390. «بررسی موانع توسعه کسبوکار الکترونیکی(مطالعه موردی: بنگاههای اقتصادی استان زنجان)». آیندهپژوهی مدیریت، ش 21، 79-92.
[3] عزیزی، شهریار. خدادادحسینی، سیدحمید. الهی، شعبان. 1390. «شناسایی موانع و راهکارهای بهکارگیری تجارت الکترونیک: مورد مطالعه شرکت ایرانخودرو». پژوهشنامه بازرگانی، ش 73، صص 18-39.
[4] موحدی، مسعود. 1390. «تعیین وضعیت استقرار تجارت الکترونیکی در بنگاههای صنعتی کوچک و متوسط ایران». پژوهشنامه بازرگانی، س 15، ش 58.
[5] اسماعیلپور، مجید. حسینی، سیدیعقوب. جعفرپور، یونس. 1399. «چالشهای پذیرش تجارت الکترونیک در کسبوکارهای کوچک و متوسط». نشریه علمی–پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، س 10، ش 19.
[6] فیروزپور، رامین. ساده، احسان. 1398. «بررسی چالشهای موجود در کسبوکار اینترنتی (تجارت الکترونیک) در ایران». نخستین کنفرانس مدیریت، حسابداری و مهندسی صنایع.
[7] نعیمی، امیر. پزشکیراد، غلامرضا. چیذری، محمد، حسینی، فاطمه. 1390. «چالشهای توسعه تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی از دیدگاه کارشناسان ستادی وزارت جهاد کشاورزی». پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 4(4).
[8] حقیقینسب، منیژه. تقوی ، سیدهصفیه. 1391. «عوامل تاثیرگذار بر اشاعه کسبوکار الکترونیک در سازمانهای ایرانی». فصلنامه مدیریت فنآوری اطلاعات. 10(5).
[9] سهرابی، رحیم. چهارسوقی، سعید و جهانیان، ساسان. 1396. «عوامل اثرگذار در بهکارگیری تجارتالکترونیک در بنگاههای کوچک و متوسط ایران ». پژوهشنامه حمل و نقل، 5(4)، 333-348.
[10] Mangold, G.,Faulds, D. (2018). Social media: The new hybrid element of the promotion mix. Business horizons, 52(4), 357-365.
[11] Richter, D, Riemer Kai, vom Brocke Jan. 2011. “Internet social networking: research state of the art and implications for Enterprise” 2.0(state of the art). Wirtschaftsinformatik, 53(2):89–103.
[12] Hennig-Thurau, Thorsten, Gwinner, Kevin, & Gremler, Dwayne. 2012. “Understanding relationship marketing outcomes an integration of relational benefits and relationship quality”. Journal of service research, 4(3), 230-247.
[13] Kozinets, Robert, de Valck, Kristine, Wojnicki, Andrea, Wilner, Sarah. 2010. “Networked narratives: Understanding word-of-mouth marketing in online communities”. Journal of marketing,74(2), 71-89.
[14] Che Jasmine, Cheung, Christy & Thadani, Dimple. 2017. “Consumer Purchase Decision in Instagram Stores: The Role of Consumer Trust”. In Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences. 30-42.
[15] Kreutzer, R. T., & Hinz, J. (2010), Möglichkeiten und Grenzen von Social Media Marketing (No.58), Working Papers of the Institute of Management Berlin at the Berlin School of Economics and Law (HWR) Berlin.
[16] Blight, M. G., Ruppel, E. K., & Schoenbauer, K. V. (2017), “Sense of community on Twitter and Instagram: Exploring the roles of motives and parasocial relationships”, Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 20(5), 314-319.
[17] Scupola, A. 2009. “SMEs’ E-Commerce Adoption: Perspectives from Denmark and Australia”, Journal of Enterprise Information Management, Vol. 22.
[18] Jutla, D., Bodorik, P. and Dhaliqal, J. 2012. “Supporting the E-business Readiness of Small and Medium Sized Enterprises: Approaches and Metrics”, Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, Vol. 12, No. 2, pp. 139-64.
[19] Gilmore, A., Gallagher, D. and Henry, S. 2016. “E-marketing and SMEs: Operational Lessons for the Future”, European Business Review, Vol. 19, No. 3, pp. 237-247.
[20] Nir Kshetr, M.2019. “A profile of micro-entrepreneurship in western Maryland: How demographic variables affect these nascent engines of opportunity” Paper presented at the USASBE, Anaheim, CA.
[21] Mukti, G., 2018. “Farmers as entrepreneurs: developing competitive skills”. Journal of Developmental Entrepreneurship, 11(3). 187-206.
[22] Zaied, A. N. H. 2016.” Barriers to e-commerce adoption in Egyptian SMEs”. International Journal of Information Engineering and Electronic Business. 4(3), 9.
_||_