بررسی تاثیر محرک های توصیه الکترونیک بر پذیرش بانکداری همراه و اعتماد اولیه
الموضوعات :
سامانههای پردازشی و ارتباطی چندرسانهای هوشمند
ابراهیم زارع پور
1
,
علیرضا یوزباشی
2
,
مینا آذربایجانی
3
,
ناهید ساروی مقدم
4
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2 - استادیار، دانشگاه ایرانیان، تهران، ایران
3 - ;کارشناسی ارشد، دانشگاه ایرانیان، تهران، ایران
4 - استادیار، مؤسسه آموزش عالی فروردین، دانشکده مدیریت، قائمشهر، ایران
تاريخ الإرسال : 15 الأحد , جمادى الأولى, 1443
تاريخ التأكيد : 16 الأربعاء , ربيع الأول, 1444
تاريخ الإصدار : 06 الإثنين , جمادى الأولى, 1442
الکلمات المفتاحية:
پذیرش بانکداری همراه,
محرکهای توصیه الکترونیک,
کیفیت استدلال,
اعتماد اولیه,
ملخص المقالة :
در این پژوهش به بررسی تاثیر محرکهای توصیه الکترونیک (کیفیت استدلال، ارزش، سازگاری و حجم) بر پذیرش بانکداری همراه و اعتماد اولیه در میان مشتریان بانک پارسیان شعب شهر تهران پرداخته شد. پژوهش حاضر با روش همبستگی بر اساس مشاهدههای پس رویدادی و با تحلیل رگرسیون از نوع معادلات ساختاری اقدام به پیش بینی متغیر وابسته از طریق مجموعه ای از متغیرهای مستقل و میانجی نموده است. جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان بانک پارسیان است. برای گردآوری داده ها، پرسشنامه ای طراحی در میان مشتریان بانک مذکور توزیع شد و روش نمونهگیری، اتفاقی از نوع خوشه ای ساده بوده است و تعداد نمونه506 نفر بوده است. نرم افزار مورد استفاده در این پژوهش لیزرل بود. نتایج نشان می دهد پذیرش بانکداری همراه بانک پارسیان از طریق تقویت کیفیت استدلال محرکهای توصیه الکترونیک، ارزش، سازگاری و درگیری مشتریان افزایش مییابد ولی حجم نظرات بر پذیرش بانکداری همراه تاثیر ندارد. همچنین اعتماد اولیه مشتریان بانک پارسیان از طریق تقویت درگیری مشتریان، کیفیت استدلال محرکهای توصیه الکترونیک، ارزش، سازگاری و حجم نظرات افزایش مییابد. کیفیت استدلال محرکهای توصیه الکترونیک، اعتماد اولیه، ارزش، حجم نظرات و سازگاری نیز از طریق تقویت درگیری مشتریان افزایش مییابد.
المصادر:
[1] Shaikh, A. A., & Karjaluoto, H., “Mobile banking adoption: A literature review”, Telematics and Informatics, 32(1), 129-142, 2015.
[2] Shankar, A., Jebarajakirthy, C., & Ashaduzzaman, M., “How do electronic word of mouth practices contribute to mobile banking adoption?” Journal of Retailing and Consumer Services 52, 2020.
[3] Wessels, L., & Drennan, J., “An investigation of consumer acceptance of M‐banking in Australia”. International Journal of Bank Marketing Volume 28 Issue 7, 547-568, 2010.
[4] Moser, F., “Mobile Banking - Afashonable Concept or an Institutionalized Cannel in Future Retail Banking? Analyzing Patterns in the Practical and Academic Mobile Banking Literature”, International Journal of Bank Marketing, 33, 162-177, 2015.
[5] Shareef, M.A., Baabdullah, A., Dutta, S., Kumar, V., Dwivedi, Y.K., “Consumer adoption of mobile banking services: an empirical examination of factors according to adoption stages”. Retail. Consum. Serv. 43, 54–67, 2018.
[6] Mallat, N., Rossi, M., Tuunainen, V.K., Mobile banking services. Commun. ACM 47 (5), 42–46, 2004.
[7] Laukkanen, T., “Internet vs mobile banking: comparing customer value perceptions’, Business Process Management Journal, 13(6), 788 – 797, 2007.
[8] Koksa, M.H., “The intentions of Lebanese consumers to adopt mobile banking”, International Jornal of Bank Marketing 34(3), 2016.
[9] Mullan, J., Bradly, L., & Loane, S., “Bank adoption of mobile banking: stakeholder perspective”, International Journal of Bank Marketing, Vol. 35 No. 7, 1154-1174, 2017.
[10] Juniper Research, “Mobile banking handset and tablet market strategies” 2013–2017.
http://www.juniperresearch.com/reports/mobile_banking.
[11] Singh, S., & Srivastava , R., “Predicting the intention to use mobile banking in India”. International Journal of Bank Marketing, Volume 36 Issue 2, 357-378, 2016.
[12] Aboelmaged, M., Gebba, T.R., Mobile Banking Adoption: “An examination of technology acceptance model and theory of planned behavior”, Int. J. Biol. Res. Dev. 2 (1), 35–50, 2013.
[13] Kalinic, Z., Marinkovic, V., Molinillo, S., Liebana-Cabanillas, F.,. “A multi-analytical approach to peer-to-peer mobile payment acceptance prediction”. J. Retail. Consum. Serv. 49, 143–153. 2019
[14] Giovanis, A., Athanasopoulou, P., Assimakopoulos, C., Sarmaniotis, C.,. “Adoption of mobile banking services: a comparative analysis of four competing theoretical models”. Int. J. Bank Mark. 37 (5), 1165–1189, 2019.
[15] Zhu, F., Zhang, X., “Impact of online consumer reviews on sales: the moderating role of product and consumer characteristics”. Mark. 74 (2), 133–148, 2010.
[16] Yu, C.S., “Factors affecting individuals to adopt mobile banking: empirical evidence from the UTAUT model”. Electron. Commer. Res. 13 (2), 104–121, 2012.
[17] Alalwan, A.A., Dwivedi, Y.K., Rana, N.P., “Factors influencing adoption of mobile banking by Jordanian bank customers: extending UTAUT2 with trust.” J. Inf. 23-35, 2017.
[18] Cheung, C., & Lee, M., “What drives consumers to spread electronic word of mouth in online consumer-opinion platforms.” Decision Support Systems, Volume53, Issue 1, 218-225, 2012.
[19] Pitta, D.A., Fowler, D., “Online consumer communities and their value to new product developers”. Prod. Brand Manag. 14 (5), 283–291, 2005.
[20] Pikkarainen T., Pikkarainen K., Karjaluto H., & Pahnila, S., “Consumer acceptance of online banking: an extension of the technology acceptance model”. Internet Research, 14(3), 224–235, 2004.
[21] Fornell, C.,&Lacker, D.F., “Evaluation structural equation models with unobserved variables and measurement error”, Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50, 1981.
_||_