شناسایی چالشهای حرفه ای نو معلمان دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
زهره زارعان
1
(گروه مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی،دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی ،دانشگاه الزهرا ،تهران ،ایران)
پروین صمدی
2
(دانشیار برنامهریزی درسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.)
پروین احمدی
3
(دانشیار برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.)
مریم سادات قریشی خوراسگانی
4
(استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: ", دانشگاه تربیت معلم", , ", چالشهای حرفه ای", , ", تجارب زیسته", , ", نومعلمان", ,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضربه بررسی تجارب زیسته نو معلمان دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان ازچالش های حرفه ای خودبا رویکرد کیفی وبه روش پدیدار شناسی پرداخت . داده های این پژوهش بر گرفته از مصاحبه ی بازونیمه ساختاریافته با14نفر ازنومعلمان دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان بود که بر اساس نمونه گیری هدفمند و مبتنی برمعیار تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت .تجزیه وتحلیل داده با روش کدگذاری انجام شد. پایایی دادهها ، با روش هولستی و روایی سوالات مصاحبه توسط4تن از اساتید راهنما بررسی ومورد تایید قرار گرفت . پژوهش عوامل مؤثر بر چالشهای حرفهای را حول سه مقوله اصلی : چالشهای زیرساختی و برنامه ریزی، علمی و آکادمیک، سازمانی و انسانی اینگونه شناسایی کرد: نبود نرم افزارهاو سخت افزارهای به روز، نبودبرنامه ریزی صحیح، کاستی امکانات آموزشی، عدم تزریق مالی ومشوق های مناسب ، نبود کتب مناسب، منابع قدیمی ناکارآمد، ساختار نامناسب برنامه های آموزشی، برنامه های خطی و تک بعدی، دانش اندک اساتید در حیطه عمل ، دانش اندک دانشجویان، دانش منسوخ، دانش غیربومی، شیوه های آموزشی سنتی، بی توجهی به فراگیران، درنظر نگرفتن شیوه های مشارکتی و تیمی،قوانین دستوری و تجویزی، آیین نامه های متناقض، قوانین جزئی نگر، سیاست گذاری بخشی نگر، ایدئولوژی محوری افراطی، سیاست های ناآزموده، تمرکزمحوری در تدوین سیاست ها، بورکراسی و کاغذبازی و پیچیدگی ساختارها . این مطالعه به مدیران و سیاستگذاران برنامههای توسعه حرفه ای نو معلمان کمک می کند تا با در نظر گرفتن چالشهای توسعه حرفه ای جهت رشد نو معلمان در این زمینه با اصلاح برنامه های موجود گامی مثبت بردارند.