اثربخشی آموزش حضوری و مجازی بسته جامع آموزش شهروندی بر رفتارهای سیاسی، مدنی و اجتماعی دانشجویان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیالهام ایران نژاد 1 , علی مهداد 2 , محسن گل پرور 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان ، ایران،
3 - 3دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: اجتماعی, بسته جامع آموزش شهروندی, دانشجویان, حضوری, سیاسی, شهروندی, مدنی, مجازی.,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش حضوری و مجازی بسته جامع آموزش شهروندی بر رفتارهای سیاسی، مدنی، اجتماعی دانشجویان انجام شد. روش آزمایشی با طرح چهار گروهي، شامل دو گروه آزمايش و گواه (حضوری و مجازی) و با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پيگيري دو ماهه بود. از میان دانشجويان شهر اصفهان در زمستان 1401 و بهار 1402 به روش انتخاب نمونه تصادفی از میان داوطلبان شرکت کننده در پژوهش، برای هر گروه 25 نفر، گزینش و به صورت تصادفی در 4 گروه جایگزین شدند. آموزش شهروندي در 5 جلسه 90 دقیقهای به صورت حضوري براي يك گروه و به صورت مجازي براي گروهی ديگر اجرا شد. دادههای به کمک تحلیل واریانس اندازههای مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS نسخه 26 تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش نشان داد، آموزش حضوری و مجازی بر رفتارهای سیاسی، مدنی، اجتماعی دانشجویان مؤثر بود و باعث افزایش این رفتارها شد. تنها بین پیامدهای رفتاری حاصل از آموزش حضوری و مجازی شهروندی سیاسی و مدنی تفاوت معنادار بود (01/0>p یا 05/0>p). در دیگر ابعاد تفاوت معناداری بین پیامدهای رفتارهای حاصل از دو شیوه آموزشی دیده نشد.
Ahmadi, M., Porahmad, A., Hatami nezhad, H. (2014). Analysis of the Impact of Citizenship Awareness in Accountability and Performance of Aestheticization Organization for Improving Urban Landscape. Case Study: Zone6th of Tehran. Geographical Planning of Space Quarterly Journal, 3(10), 1-22. (Persian). https://gps.gu.ac.ir/article_7381.html?lang=en
Albanesi, C., Prati, G., Guarino, G. and Cicognani, C., Prati, G., Guarino, G. and Cicognani, E. (2023). School Citizenship Education Through YPAR: What Works? A Mixed-Methods Study in Italy. Journal of Adolescent Research,38(1): 143–177. DOI: 10.1177/07435584211035564.
Al-Qatawneh, S.S., Alsalhi, N.R., Eltahir, E. (2019). The Citizenship Values included in intermediate stage Arabic-language textbook and teachers’ awareness of them in the UAE: A case study. Heliyon 5: 1-11.
Al-Sabeelah, M. A., Alraggad, E.A. F., & Abou-Ameerh A. O. (2015). The Dimensions of the Citizenship Concept among The Jordanian University Students. International Education Studies, 8(8): 87-102.
Arayesh, M. & Taghi Sheikhi, M. (2020). The Relationship between Citizenship Education and Sustainable Urban Development (Case Study: Ardabil City). Urban sociological studies, 10(34), 33-60. https://urb.dehaghan. iau.ir/article_674868.html?lang=en.
Bahrami, V., Tag, A., Amiri, H. (2016). The Analysis of the Effective Factors on Citizenship Knowledge Among Students (Case Study: City of Poldokhtar). Social Development & Welfare Planning, 8(31), 81-116. https://doi.org/10.22054/qjsd.2017.8250
Bonnesen, L. (2020). Children’s lived citizenship learning processes: Impact of a voluntary approach. Children and Youth Services Review, 110, 1-11.
Brett, P. (2017). Making Connections Between Civics and Citizenship and Education for Sustainability. In book: Peterson, A., and Tudball, L. (Eds). Civics and Citizenship Education in Australia: Challenges, Practices and International Perspectives, Chp: 10, pp.165-185. Publisher: Bloomsbury Publishing: Sydney. Retrieved from: 10.5040/ 9781474248228.ch-011.
Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (2003). ‘Educational Research: An Introduction’. (7th ed.). New York: Longman, Inc.
Choi, M., Glassman, M., Cristol, D. (2017). What is means to be a citizen in the internet age: Development of a reliable and valid digital citizenship scale. Computers & Education. 107: 100-112.
Gisewhite, R.A. (2023). A whale of a time: engaging in a war of values for youth activism in science education. Cult Stud of Sci Educ. https://doi.org/10.1007/s11422-022-10140-5
Granados-Sánchez, J. (2023). Sustainable Global Citizenship: A Critical Realist Approach. Social Sciences 12: 171. https://doi.org/ 10.3390/socsci12030171
Irannezhad, E., Mehdad, A., & Golparvar, M. (2023). Construction and Validation of Citizenship Behavior Questionnaire for Students. Strategic Research on Social Problems in Iran, 12(1), 67-90. doi: 10.22108/srspi.2023.137899.1909. (Persian)
Irannezhad, E., mehdad, A., & golparvar, M. (2023). Developing a Comprehensive Package of Citizenship Education based on the New Dimensions of this Phenomenon: A Qualitative Study. Social Psychology Research, 13(51), 1-18. doi:10.22034/spr.2024.392089.1827. (Persian)
Kazemi, A. & HasaniBagheri, M. (2022). Investigating the Relationship between Awareness of Citizenship Right and Citizenship Culture among the Students of Sirjan Branch of Islamic Azad University. Recent Developments in public law, 1(1), 72-55.
Mansoori, S., Salarikohfini, Z., and Ghasemali, M. (2020). A Comprison Between the Effectiveness of E-learning and Blended Learning in Industrial Training. Interdiscip J Virtual Learn Med Sci, 11(1): 46-53.
Marquart, F., Ohme, J., and Möller, J. (2020). Following Politicians on Socialmedia: Effects for Political Information, Peer Communication, and Youth Engagement. Media and Communication, 8(2): 197-207.
Mühleck, K., & Hadjar, A. (2023). Higher education and active citizenship in five European countries: How institutions, fields of study and types of degree shape the political participation of graduates. Research in Comparative and International Education, 18(1), 32–54. https://doi.org/10.1177/ 17454999231157160
Paul, J., and Jefferson, F. (2019). A Comparative Analysis of Student Performance in an Online vs. Face-to-Face Environmental Science Course from 2009 to 2016. Comput. Sci., 1:7-16.
Petrakaki, D., Hilberg, E. and Waring, J. (2021). The Cultivation of Digital Health Citizenship. Social Science & Medicine, 270: 1-8.
Pontes, I. A., Henn, M., and Griffiths, D. M. (2019). Youth political (dis)engagement and the need for citizenship education: Encouraging young people’s civic amd political participation through the curriculum. Education, Citizenship and Social Justice, 14(1): 3-21.
Qian, J. (2020). Urban citizenship. International Encyclopedia of Human Geography,2nd ed. 14: 33-37.
Rad, F. R., Sadrabad, Z. A., Nouraei, R., KHatony, A., Bashiri, H., Bozorgomid, A., and Rezaeian, Sh. (2022). On the quality of healthcare services provided by kermanshah pre-hospital emergency staff (EMS): randomized educational intervention trail. BMC Medical Education, 22: 203-210.
Rossini, P. (2022). Beyond Incivility: Understanding Patterns of Uncivil and Intolerant Discourse in Online Political Talk. Communication Research, 49(3), 399–425. https://doi.org/10.1177/0093650220921314
Salimi, J. (2020). A Study of “Citizenship Education” on the Curriculum: Research Synthesis of the Relative Studies in two Recent Decades. Jcr. Shirazu, 9(2),255-287. https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5535.html
Sam, A. (August, 2020). What Is a Virtual Classroom and Why Is It the Future of Online Learning? Retrieved from: https://elearningindustry.com/virtual-classroom-why-future-online-learning.
Siregar, H. & Kemala, D. V. (2023). Citizenship Education as Legal Education in Schools. EDUCTUM: Journal Research, 2(1): 30-34.
Telešienė, A., Pauw, B. J., Goldman, D. and Hansmann, R. (2021). Evaluating an Educational Intervention Designed to Foster Environmental Citizenship among Undergraduate University Students. Sustainability 13(15): 8219. https://doi.org/10.3390/su13158219