طراحی الگوی برنامه درسی مهارت¬آموزی در دوره اول متوسطه
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسینرگس رازانی 1 , محمد نوریان 2 , علی اصغر خلاقی 3 , مریم گلبابایی 4
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
2 - دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
3 - استادیار، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران.
4 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, پدیدارشناسی تفسیری , دوره اول متوسطه, مهارت آموزی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی مهارتآموزی در دوره اول متوسطه انجام گرفت. دادههای این پژوهش به روش پدیدار شناسی تفسیری که یک رویکرد کیفی است، انجام شد جامعه شامل طراحان، متخصصان و کارشناسان برنامه درسی دوره اول متوسطه بود از پنج استان لرستان، هرمزگان، تهران، خراسان جنوبی و اصفهان بودند 10 نفر از این افراد به شیوه نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. و برای جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه نیمه ساختاریافته با این افراد گفتگو شد. هدف از انتخاب این افراد، تجربهی آنها و قرار گرفتن در متن برنامه درسی مهارت آموزی بود. پس از جمع آوری و تحلیل دادهها، مدلی از تحلیل دادهها ارائه گردید. دادهها بر اساس تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند که نتایج حاصل از تحلیل محتوا عبارتند از: عناصرکلاین در برنامه درسی: «1- اهداف شامل: آماده سازی برای اشتغال، آماده سازی برای کارآفرینی، شکل گیری هویت حرفهای، شناسائی استعدادها و تقویت دست ورزی 2- محتوا محتواهای مجازی محتوای مکتوب محتوای عملی و محتوای تلفیقی 3- راهبردهای یاددهی- یادگیری شامل: روشهای آموزش مستقیم، روشهای فعال و مشارکتی و روشهای تلفیقی 4- مواد، منابع و ابزار مناسب شامل:رسانههای آموزشی، ابزار و وسایل کارگاهی، کارگاههای سیار، فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی 5- روشهای ارزشیابی شامل: ارزشیابی پروژه محور، ارزشیابی تلفیقی، ارزشیابی فرآیندی و خود ارزیابی 6- فعالیتهای دانش آموزان شامل: بازدیدهای علمی، فعالیتهای عملی و فعالیتهای شناختی در فضای حقیقی و مجازی 7- زمان ارائه موزش شامل: افزایش زمان فعلی، ارائه آموزشهای کوتاه مدت و زمان آموزش شناور و سیار. 8- فضای آموزش شامل: استفاده از فضای مجازی و شبیه سازها، استفاده از مکانهای مجهز خارج از مدرسه و ناکافی بودن فضای کارگاهی مدارس 9- گروهبندی دانش آموزان» که همه شرکتکنندگان فقط به عنوان اشاره کرده و به چند و چون آن اشارهای ننمودند.
Bowers، Helen(2006). Curriculum design in vocational education. Fully refereed paper for the Australian Association for Research in Education – 2006 Conference 26 to 30 November 2006، Adelaide.
De Waard، I.، Gallagher، M. S.، Zelezny-Green، R.، Czerniewicz، L.، Downes، S، KukulskaHulme، A.، and Willems، J. (2014). Challenges for conceptualising EU MOOC for vulnerable learner groups. Proceedings of the European MOOC Stakeholder Summit 2014، 33-42.
Durrani Kamal and colleagues. (2015). Investigating the dominant approach of the curriculum from the perspective of the teachers of the state education centers of the Technical and Vocational Education Organization of the country based on the Skyro classification. Conference on skills training and employment of organizations and government and public centers، period.
Eisner، E. (2002). Educational imagination: on the design and evaluation.
Extract، Alireza. Et al. A comparative study of the teaching and learning process in the secondary technical and vocational education curriculum of America، England، Japan and lessons for Iran. 2013. Collection of articles of the first scientific conference on the development of technical and vocational education and work and knowledge in the horizon of Iran 2023.63-85.
Ezzati، Mohammad Reza and colleagues. (2012). Comparison of the curriculum of the vocational and technical education course in Iran with similar courses in four other countries (America، Canada، Pakistan and Morocco). Education innovations. Summer(2019)، period 1، number 38. 67-92.
Fathi Azar، Iskandar et al. . (2016) ، examining the desirable features of the curriculum of education along with production in Kardanesh art schools. Education Technology، Volume 11، Number 4، Fall 2016، 301-313.
Fathi Vajargah، Kurosh. (2016).، Curriculum towards new identities. Aizh. Tehran.
Ghanai، Ali et al. (2013) revision of the curriculum design of the technical and vocational education system. Research in the 11th year curriculum number 14. 1-14.
GROLLMANN .PHILIPP (2008) The Quality of Vocational Teachers: teacher education، institutional roles and professional reality. European Educational Research Journal Volume 7 Number 4 2008 www.wwwords.eu/EERJ.
Idris، A. and Mbudai، Y.(2017) Technical and vocational education: challenges towards youths empowerment in kano state-nigeria. 9، No.1| June 2017| ISSN 2229-8932 Journal of Technical Education and Training (JTET)
Irvani، Shahin and Marjani، Behnaz (2014) The place of knowledge in skill learning. Culture Strategy No. 30
Jafar Khani, Fatima. Healthy, daily. (2016) Conference on New Paradigms of Management and Behavioral Sciences."The effect of reverse education on the progress of work and technology lessons and the academic motivation of seventh grade students"
Kiamanesh، Alireza et al. (2018). Curriculum Evaluation Outline، Tehran، Educational Research and Planning Organization.
Liu، M.، Kang، J.، Cao، M.، Lim، M.، Ko، Y.، Myers، R.، and Schmitz Weiss، A. (2014). Understanding MOOCs as an emerging online learning tool: Perspectives from the students. American Journal of Distance Education، 28(3)، 147-159
Lo´pez Soblechero .Miguel Vicente، Gonza´lez Gaya. Cristina، Juan Jose´ Herna´ndez Ramı´rez A Comparative Study of Classroom and Online Distance Modes of Official Vocational Education and Training. Plos 1 May . (2014) | Volume 9 | Issue 5 | e96052
Maleki، Hasan. (2008). Design planning (practical guide)، publication of Payam Andisheh. Tehran
Mbeba.Benjamin. (2014) Provision of Vocational Skills Education to Orphans: Lessons from Orphanage Centres in Dar es Salaam CityTanzania. Journal of Education and Practice، v6 n15 p65-75 2015
Mirza Mohammadi. Mohammad Hassan and colleagues. Assessment of the role of educational skills in human resource empowerment.(2013). Winter skill training . (2013)، term 1، number 2-103-122
Montazer، Gholamali and Mousavi، Seyed Ali (2012) Designing a model for evaluating the readiness of electronic skills training in Iran. Scientific Research Journal of Education Technology، Year 7، Volume 7، Number 3، Spring 2012
Moradi Dehaghi، Shahriar and colleagues (2017). Compilation of Islamic-Iranian model of skill learning in secondary schools of the country. Research
Moradi، Amir and Zarghami، Saeed (2017) the role of online education in fostering moral responsibility with an emphasis on the opinion of an activist-network philosopher. Two chapters of Philosophy of Education Autumn and Winter 3 (2) 2017
Noonan. Peter, (2016). VET funding in Australia. MITCHELL POLICY PAPER
Sadri، Abbas and colleagues (2016). The quantitative growth of the country's technical and professional graduates and the demand for skilled manpower in order to revise the curriculum. Education technology، winter 96، period 12، number 2. 87-97
Salehi Imran، Ibrahim. (2013) Investigating the fields and effective factors for the continuation of education in technical and professional universities، skill training magazine، winter 2013، period 1، number 2. 7-25
The changing nature and role of vocational education and training in Europe Conceptions of vocational education and training: an analytical framework Luxembourg: Publications Office of the European Union، 2017.
Toppin. Ian. (2018)Who is Going to Build the Wall? A Building Trades Crisis in the U.S.A. International Journal for Research in Vocational Education and Training (IJRVET) Vol. 5، Issue 1، April 2018، 64-76 DOI: 10.13152/IJRVET.5.1.4
Tousi، Amir Sohail. (2014). Investigating the position of educational technologies and improving its quality in the field of skill training. Season of Skill Training. Winter 2014. Volume 4، Number 14، 37-55
Vaziri Serashk S.) 2004( Investigating the effect of in-service training on increasing the quality of primary school education in Isfahan، Master Thesis in Educational Sciences، Faculty of Educational Sciences، Islamic Azad University، Khorasgan Branch، Isfahan، 2004
Boss, S., and Krauss, J. (2018). Reinventing Project-Based Learning (third edition ed.). (E. Reed, and S. Argy, Eds.) Portland; Arlington: International Society for Technology in Education(ISTE
Boss, S., and Larmer, J. (2018). Project Based Teaching (how to create rigorous and engaging learning experiences). Alexandira; Novato, United States: The Association for Supervision and Curriculum Development(ASCD); Buck Institute for Education
Brown, R. A., and Brown, J. W. (2010). What is technology education? A review of the “official curriculum”. The Clearing House, 83(2), 49-53.
Reinsfield, E. A future-focus for teaching and learning: Technology education in two New Zealand secondary schools. Teachers and Curriculum. 2016; 16(1): 67-76.
Kishi, N. (2020). A study of Japanese lesson study in Home Economics. International Journal of Home Economics
Pule’, S. (2018). Curriculum components of technology education within the Maltese National minimum curriculum from year 1999 to 2018
Kishi, N. (2020). A study of Japanese lesson study in Home Economics. International Journal of Home Economics
Fathi vajargah Kourosh, (2009). Basicfundamentals and concepts of curriculumplanning, Tehran: Baal publication