تحلیل مفهوم شایستگی دیجیتال در نظام تربیت عمومی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
حسن حذرخانی
1
(عضو هیات علمی، گروه شیمی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی)
فاطمه زهرا احمدی
2
(عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی)
مینو آیت اللهی
3
(رئیس گروه هنر،سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی)
الکلمات المفتاحية: شایستگی دیجیتال, خرده ابعاد شایستگی, فضای دیجیتال, مدیریت دسترسی, اطلاعات و فناوری.,
ملخص المقالة :
دانشآموزان برای بهرهمندی از فرصتهای موجود در دنیای دیجیتال و به حداقل رساندن تهدیدهای آن، باید به شایستگی تازهای به نام شایستگی دیجیتال مجهز شوند. چیستی مفهوم شایستگی دیجیتال در میان صاحب نظران مورد مناقشه است و استفاده از مفاهیم نادرست در حوزه تعلیم و تربیت سبب میشود کاربست آن با اشکال روبرو شود. از این رو، این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و خردهابعاد مفهوم شایستگی دیجیتال در دانشآموزان انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش مطالعۀ چندموردی صورت گرفت. شش چارچوب شناخته شده جهانی در زمینه شایستگیهایی که دانشآموزان در حوزه فناوری باید از آن برخوردار باشند انتخاب و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که دانشآموز برخوردار از شایستگی دیجیتال، پنج بُعد برجسته شامل مدیریت دسترسی به دانش، اطلاعات و محتوای دیجیتال؛ استفاده تعاملی از دانش، اطلاعات و فناوری؛ تولید محتوای دیجیتال؛ ارتقا سلامت و امنیت خود و دیگران در فضای دیجیتال و نگاه انتقادی به آن را در رفتار خود نشان می دهد.