تجربیات معلمان از جایگاه هنر و چالشهای آموزش آن در دوران آموزش مجازی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیفاطمه محمدی تنورلویی 1 , بهبود یاری قلی 2 , موسی پیری 3
1 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش مجازی, هنر, برنامه درسی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی تجربیات معلمان از جایگاه هنر و چالشهای آموزش آن در دوران آموزش مجازی به صورت مطالعه پدیدارشناسانه بود. طرح پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسانه توصیفی بود. مشارکت کنندگان پژوهش، 21 نفر از معلمان هنر در سال تحصیلی 1401-1402 بودند که با رویکرد نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق استفاده شد. روش گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای سنجش اعتبار اولیه داده ها از معیارهای قابل قبول بودن و قابلیت اعتماد بودن داده های کیفی استفاده شد داده ها با روش تحلیل مضمون کلایزی مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به تحلیل مصاحبه های انجام شده، سه تم جایگاه، چالش و راهکار استخراج شده است. اولین تم مرتبط با جایگاه هنر در دوران آموزش مجازی می باشد که در این تم، چهار مقوله اجتماعی-فرهنگی، اهمیت آموزشی، روان شناختی و اقتصادی استخراج شد. دومین تم، چالش های آموزش هنر که دربرگیرنده چهار مقوله فقدان رویکردی جامع در آموزش هنر، ضعف اقبال اجتماعی، ضعف در فرایند یاددهی-یادگیری و ضعف زیرساخت و امکانات می باشد و سومین تم، راهکار است که سه مقوله استفاده از رویکرد انگیزشی، شایستگی محوری و رویکرد حمایتی از مصاحبه ها استخراج شد. در راستای نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود برای غلبه بر چالش های آموزش هنر در دوران آموزش مجازی نسبت به ارتقای جایگاه این درس در نزد ذی نفعان برنامه درسی هنر (والدین، دانش آموزان، معلمان و...) از طریق فرهنگ سازی اقدام کرد و از رویکردهای انگیزشی و حمایت برای بهبود وضعیت درس هنر استفاده کرد.
Abbasi, Fahimeh, Hejazi, Elaheh and Hakimzadeh, Rezvan (2020). Primary school teachers' lived experience of the opportunities and challenges of teaching in the educational network of students (SHAD): a phenomenological study. Teaching Research Quarterly, 8(3), 1-24.
Alter, F., Hays, T., & O'Hara, R. (2009). The challenges of implementing primary arts education: What our teachers say. Australasian Journal of Early Childhood, 34(4), 22-30.
Bakhtiar Nasrabadi, Hasan Ali and Nowruzi, Reza Ali (2019). New educational strategies in the third millennium. Qom: Sama Qalam.
Barrett, M. S., Flynn, L. M., Welch, G. F. (2018). Music Value and Participation: An Australian Case Study of Music Provision and Support in Early Childhood Education. Research Studies in Music Education, 40(2), 226-243.
Camille, F., Steve, S. (2020). How Arts Education Supports Social-Emotional Development: A Theory of Action. State Education Standard, 20(1), 31-35.
Ebrahimi, Javad and Mohammadi, Mohammad Ibrahim (2013). The place of art in the curriculum of education and training, National Conference on Changing the Curriculum of Education Courses, Birjand.
Giri, S., & Dutta, P. (2020). Identifying challenges and opportunities in teaching chemistry online in India amid COVID-19. Journal of Chemical Education, 98(2), 694-699.
Jalali, Ali Akbar and Abbasi, Mohammad Ali (2014). Communication and information technology in education in other countries of the world, curriculum conference in the age of information and communication technology.
Karimi, Akbar. (2017). The role of art in the activity of educational matters. The view of the Ministry of Education, 20 (373), 7.
Kian, Marjan. & Mehrmohammadi, Mahmood. (2014). Identifying aspects and missing aspects of the elementary school art curriculum. Teaching and Learning Research, 10(2), 1-18.
Kraehe, M. M. (2020). Art and the Mind. Arts Education, 73(2), 4-7.
Larkian, Marjan., Mehrmohammadi, Mahmood., Maleki, Hasan. & Mofidi, Farkhondeh. (2011). Development and Validation of an Ideal Model for Art Curriculum in Elementary Schools of Iran. Journal of Curriculum Studies (J.C.S.). 6 (21); 123-163
Lozano, M., Hammer, S. (2001). Visual and Performing Arts Content Standards for California Public
Okonkwo, I. E. (2014). Towards quality art education: challenges and opportunities. UJAH: Unizik Journal of Arts and Humanities, 15(1), 110-130.
Savage, J. (2018) Music Education for All. FORUM: for Promoting 3-19 Comprehensive Education, 60(1), 111-122.
Shaw, R. D. (2020). Finding Footprints: Analyzing Arts Education Policy Implementation, Arts Education Policy Review, 121(1), 1-9.
Tabatabaie, M., abbasi, P., & mortaheb, A. (2016). Study of Performing Barriers of Art Lessons from the Viewpoints of the Primary School Teachers of Isfahan. Preschool and Elementary School Studies, 1(3), 1-15. doi: 10.22054/soece.2017.7274
Zulfaqarian, Malihe and Kian, Marjan (2014). Analyzing the experiences of female teachers in teaching art in elementary schools: a qualitative research. Bi-Quarterly Journal of Theory and Practice in Curriculum, 2(4), 135-160.
_||_