مقایسه نگرش حال و آینده دانشجویان و اساتید گروه پزشکی به منظور استفاده از یادگیری سیار مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی مازندران
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمجتبی رضایی راد 1 , زهرا آهنگری آهنگر کلایی 2
1 - استادیارگروه تکنولوژی آموزشی ، واحد ساری ، دانشگاه آزاداسلامی،، ساری، ایران
2 - کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی،واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی،ساری،ایران
الکلمات المفتاحية: نگرش حال, یادگیری سیار, نگرش آینده, استاد, گروه پزشکی, دانشجو,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه نگرش حال و آینده دانشجویان و اساتید گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران به منظور استفاده از یادگیری سیار در فرایند تدریس و یادگیری به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، نخست کلیه اساتید اعم از عضو هیأت علمی و حق التدریس در گروه پزشکی و جامعه آماری دوم، تمامی دانشجویان رشته های گروه پزشکی در سال تحصیلی 01-1400 بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، تعداد 175 نفر از اساتید و تعداد 310 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته بود که با روش همسانی درونی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، پایایی آن برابر 89/0 محاسبه شد. در سطح اطمینان 95 درصد (05/0=α)، آزمون t تک گروهی نشان داد نگرش حال و آینده دانشجویان در استفاده از یادگیری سیار بیشتر از حد متوسط و مثبت است. هم چنین، نگرش حال و آینده اساتید در استفاده از یادگیری سیار بیشتر از حد متوسط و مثبت است. آزمون t برای گروه های مستقل نشان داد نگرش حال دانشجویان و استادان در استفاده از یادگیری سیار متفاوت نیست و در حال حاضر دانشجویان و اساتید گروه پزشکی به منظور استفاده از یادگیری سیار در فرایند تدریس و یادگیری هم نگرش هستند. اما، نگرش آینده دانشجویان و استادان در استفاده از یادگیری سیار متفاوت است و نگرش آینده اساتید گروه پزشکی به منظور استفاده از یادگیری سیار در فرایند تدریس و یادگیری مثبت تر از نگرش دانشجویان است.
Alexander, B. (2004). Going nomadic: mobile learning in higher education. Educause Review, 39(5), 28-35.
Ayati M, sarani H. (2012).The Impact of Teaching Students through Mobile Phone on Students’ Motivation and their Attitudes towards English Learning]. Journal of Technology of Education. 2012; 7(1): 13-21. [Persian].
Balasundaram, S. R., &Ramadoss, B. (2007). SMS for Question-Answering in the m-Learning Scenario. Journal of Computer science, 3(2), 119-121.
Cheng, S., Hwang, W., Wu, S., Shadiev, R., &Xie, C. (2010). A mobile device and online system with contextual familiarity and its effects on English learning on campus. Educational Technology & Society, 13(3), 93-109.
Chalak A, Kassaian Z. (2010).Motivation and Attitudes of Iranian Undergraduate EFL Students towards Learning English. GEMA Online™ Journal of Language Studies; 10(2): 37-56.
El-Hussein, M. O. M., & Cronje, J. C. (2010). Defining mobile learning in the higher education landscape. Educational Technology & Society, 13(3), 12-21.
Fagan, M. H. (2019). Factors influencing student acceptance of mobile learning in higher education. Computers in the Schools, 36(2), 105-121.
Ghafourifard M. (2020).The promotion of Virtual Education in Iran: The Potential which Turned into reality by Corona virus. Iranian Journal of Medical Education.; 20 :33-34.
Gomarki, G, Behzadi, H. (2019). Measuring the attitude and level of preparation of university librarians in Mashhad regarding mobile learning and its tools. Library and Information Research Journal, 9(1), 289-308. [Persian].
Golden, S. A. R. (2017). Attitude of Students and Teachers towards E- Learning - An Analysis. Recent Research in Social Science & Humanities, 1, 5-10.
Gopal, R., Singh, V. and Aggarwal, A. (2021). Impact of online classes on the satisfaction and performance of students during the pandemic period of COVID 19. Journal of Education and Information Technologies, (21), 1-25.
Hamzeh, N. (2021). Learning’s from the Impact of Online Learning on Elementary Students’ Mental and Social-emotional Well-being Amid the COVID-19 Pandemic. Master of Science in Education, Dominican University of California.
HedayatiKhoshmehr, A, Ghasemzadeh, A, Maleki, Sh. (2018). The degree of preparation of students and the attitude of professors towards the implementation of e-learning system. Information Management Sciences and Techniques, 4(4), 157-181. [Persian].
Hussein, Z. (2017). Leading to intention: The role of attitude in relation to technology acceptance model in e-learning. Procedia Computer Science, 105, 159-164.
Koole, M. (2009). A model for framing mobile learning. In M. Ally (Ed.), Mobile learning: Transforming the delivery of education and
training (pp. 25-47). Edmonton, Alberta: AU Press.
Meraji M, Nourouziaval R, Marouzi P, Morshedlo Z, Mahmoodian S S.( 2020). Evaluating Students’ attitudes and usage e of mobile in educational activities at Paramedical Sciences School. jmed. 14 (4) :307-315. [Persian].
Mumtazian, A. & Rajab Dari, H. (2017). The relationship between acceptance and use of technology with mobile learning in accounting students. Teaching and learning technology, 3(12), 95-124. [Persian].
ZareBidaki M, RajabpourSanati A, Rahmanian Sharif Abad A. (2012).[Designing Mobile Electronic Books as a New Model of Providing Learning Contents for Medical Sciences]. Strides in Development of Medical Education. 2012; 9(1): 18-24.[Persian]
Rezaei Rad, M. Fallah, A. (2014). The effect of teaching through mobile phones on students' progress motivation, self-concept, and academic progress in the Arabic language course. Research in curriculum planning, 11(43), 1-13. [Persian].
Roschelle, J., Sharples, M., & Chan, T. W. (2005). Introduction to the special issue on wireless and mobile technologies in education. Journal of Computer Assisted Learning, 21, 159-161. doi: 10.1111/j.1365-2729.2005.00123.x.
Shabiri, Seyyed M; Shamsi Popkiade, S.Z.(2016). Evaluation of factors affecting the implementation of mobile learning in the environmental education program using the planned behavior model. Education Technology, 11(1) 51-61. [Persian].
Traxler, J. (2007). Defining, discussing and evaluating mobile learning: The moving finger writes and having writ… The International Review in Open and Distance Learning, 8(2), 1-13.
Wagner, E. D. (2005). Enabling mobile learning. EDUCAUSE Review, 40(3), 40-53.
Wang, Y.-S., Wu, M.-C., & Wang, H.-Y. (2009). Investigating the determinants and age and gender differences in acceptance of mobile learning. British Journal of Educational Technology, 40(1), 92-118. doi: 10.1111/j.1467-8535.2007.00809.x.
Williams, P. W. (2008). Assessing Mobile Learning Effectiveness and Acceptance. Theses of Doctor of Philosophy, George Washington University, Faculty of theSchool of Business. 31. Retrieved from http://etd.gelman.gwu. edu/10014.pdf
Lee, S & Kim, B.G (2009). Factors affecting the usage of intranet: A confirmatory study. Computers in Human Behavior, 25 (1), 191-201.
_||_