سلامت روان دانشآموزان ابتدایی در همهگیری کرونا؛ نقش کلیدی سواد سلامت
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسینجمه جعفری روزبهانی 1 , علیرضا عراقیه 2 , علیرضا عصاره 3 , مهدی دوایی 4 , حمید مقدسی 5
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی ، واحد اسلامشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اسلامشهر ، ایران
3 - استاد گروه علوم تربیتی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
5 - استاد گروه علوم تربیتی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: سواد سلامت, سلامت روان, همهگیری کرونا,
ملخص المقالة :
هدف مطالعۀحاضر بررسی سلامت روان دانشآموزان ابتدایی در پاندومی کرونا با تأکید بر سواد سلامت است. روش پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و براساس ماهیت و روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل مضمون (شبکۀ مضامین) و برحسب زمان گردآوری دادها از نوع مقطعی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ مادران دارای فرزند در دورۀابتدایی ساکن شهر قم در زمان شیوع ویروس کروناست. برای تعیین نمونههای این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند و به روش گلوله برفی ( تا رسیدن به حد اشباع نظری) استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبۀ نیمهساختار یافته بوده است. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضموناستفاده شده است. یافتههای حاصل از مصاحبه در 7 مضمون اصلی و 25 مضمون فرعی استخراج و طبقهبندی شدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که شیوع بیماری کووید 19 با مشکلات روانشناختی مانند (مشکلات رفتاری و هیجانی، مشکلات خودتنظیمی، اضطراب و ترس، مشکلات مربوط به سازگاری و راهبردهای مقابلهای، تجربۀ بدرفتاری و آزار هیجانی، خلق افسرده و استرس) برای کودکان مورد مطالعه همراه بوده و شیوع ویروس کرونا سلامت روان کودکان را تحت تأثیر قرار داده است.
Aardema, F. (2020). COVID-19, Obsessive-Compulsive Disorder and Invisible Life Forms that Threaten the Self. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 100558.
Ahmed MZ, Ahmed O, Aibao Z, Hanbin S, Siyu L, Ahmad A. Epidemic of COVID-19 in China and associated Psychological Problems. Asian Journal of Psychiatry. 2020; 51:102092.
Anser, M. K., Yousaf, Z., Khan, M. A., Nassani, A. A., Alotaibi, S. M., Qazi Abro, M. M., Vo, X. V., & Zaman, K. (2020). Do communicable diseases (including COVID-19) may increase global poverty risk? A cloud on the horizon. Environmental Research, 187, 109668.
Attride-Stirling, J. (2001), “Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research”, Qualitative Research, Vol. 1, No. 3, Pp. 385-405.
Brooks SK, Webster RK, Smith LE, Woodland L, Wessely S, Greenberg N, et al. The psychological impact of quarantine and how
to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet. 2020.
Dalton, L., Rapa, E., & Stein, A. (2020). Protecting the psychological health of children through effective communication about COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 346-347.
Das, N., Narnoli, S., Kaur, A., & Sarkar, S. (2020). Pandemic, panic, and psychiatrists – What should be done before, during, and after COVID-19? Asian Journal of Psychiatry, 53, 102206.
Fegert, J. M., Vitiello, B., Plener, P. L., & Clemens, V. (2020). Challenges and burden of the Coronavirus 2019 (COVID-19) pandemic for child and adolescent mental health: a narrative review to highlight clinical and research needs in the acute phase and the long return to normality. Child and adolescent psychiatry and mental health, 14, 1-11.
Ghosh, R., Dubey, M. J., Chatterjee, S., & Dubey, S. (2020). Impact of COVID-19 on children: Special focus on psychosocial aspect. education, 31, 34-42.
Gong, B., Zhang, S., Yuan, L., & Chen, K. Z. (2020). A balance act: minimizing economic loss while controlling novel coronavirus pneumonia. Journal of Chinese Governance, 4, 1-20.
Grechyna, D. (2020). Health threats associated with children lockdown in Spain during COVID-19. Available at SSRN, 1, 356-376.
Hagerty, S. L., & Williams, L. M. (2020). The impact of COVID-19 on mental health: The interactive roles of brain biotypes and human connection. Brain, Behavior, & Immunity - Health, 5, 100078.
Hölling, H., Schlack, R., Petermann, F., Ravens-Sieberer, U., Mauz, E., & KiGGS Study Group. (2014). Psychopathological problems and psychosocial impairment in children and adolescents aged 3-17 years in the German population: prevalence and time trends at two measurement points. Bundesgesundheitsblatt, 57(7), 807-812.
Humphreys, K. L., Myint, M. T., & Zeanah, C. H. (2020). Increased risk for family violence during the COVID-19 pandemic. Pediatrics, 145(4), 1-10.
Lee, J. (2020). Mental health effects of school closures during COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(6), 421
Liu, J. J., Bao, Y., Huang, X., Shi, J., & Lu, L. (2020). Mental health considerations for children quarantined because of COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 347-349.
Maaravi, Y., & Heller, B. (2020). Not all worries were created equal: The case of COVID-19 anxiety. Public Health. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.puhe.2020.06.032
Mason F, Farley A, Pallan M, Sitch A, Easter C, Daley AJ. Effectiveness of a brief behavioural intervention to prevent weight gain over the Christmas holiday period: randomized controlled trial. BMJ. 2018;363.
Maynard, M. S., Perlman, C. M., & Kirkpatrick, S. I. (2019). Food insecurity and perceived anxiety among adolescents: An analysis of data from the 2009-2010 National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES). Journal of Hunger & Environmental Nutrition, 14 (3), 339-351.
Park, I., Oh, S. M., Lee, K. H., Kim, S., Jeon, J. E., Lee, H. Y., & Lee, Y. J. (2020). The moderating effect of sleep disturbance on the association of stress with impulsivity and depressed mood. Psychiatry Investigation, 17 (3), 243-433.
Roccella, M. (2020). Children and Coronavirus Infection (Covid-19): What to Tell Children to Avoid Post-traumatic Stress Disorder (PTSD). The Open Pediatric Medicine Journal, 10 (1). 14-19.
Shaw, S. C. K. (2020). Hopelessness, helplessness and resilience: The importance of safeguarding our trainees' mental wellbeing during the COVID-19 pandemic. Nurse Education in Practice, 44, 102780.
Shen, K., Yang, Y., Wang, T., Zhao, D., Jiang, Y., Jin, R., & Shang, Y. (2020). Diagnosis, treatment, and prevention of 2019 novel coronavirus infection in hhildrnn: xxrrrts’ nnneensss statemnnt. World journal of pediatrics, 5, 1-9.
Sprang G, Silman M. Posttraumatic stress disorder in parents and youth after health-related disasters. Disaster medicine and public health preparedness. 2013;7(1):105-10.
Taghizadeh-Hesary, F., & Akbari, H. (2020). The powerful immune system against powerful COVID-19: A hypothesis. Medical Hypotheses, 140, 109762. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.mehy.2020.109762.
Tavousi M, Ebadi M, Azin A, Shakerinejad G, Hashemi A, Fattahi E(2014). Definitions of health literacy: a review of the literature. Payesh ؛ 13(1):119 – 24.
Viner, R. M., Russell, S. J., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C., ... & Booy, R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health. 4, 1-8.
Wang G, Zhang Y, Zhao J, Zhang J, Jiang F. Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet. 2020; 395 (10228):945-7.
World Health Organization (2020). COVID-19 situation.2020. Accessed: 7 Jun 2020.
Yuan, B., Li, W., Liu, H., Cai, X., Song, S., Zhao, J., Hu, X., Li, Z., Chen, Y., Zhang, K., Liu, Z., Peng, J., Wang, C., Wang, J., & An, Y. (2020). Correlation between immune response and self-reported depression during convalescence from COVID-19. Brain, Behavior, and Immunity.
_||_