شناسایی ، اعتباریابی و مدل عوامل موثر بر چابکی یادگیری در یادگیری الکترونیکی در نظام آموزش و پرورش
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمستانه سلیمی 1 , زهرا طالب 2 , عصمت مسعودی ندوشن 3
1 - دانشجو دکترای برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - استادیار، عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 - استادیار، عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: انعطاف پذیری, یادگیری الکترونیکی, چابکی یادگیری,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی مدل عوامل موثر بر چابکی یادگیری دریادگیری الکترونیکی درنظام آموزش وپرورش انجام شد. رویکرد حاکم برتحقیق از نوع ترکیبی اکتشافی-متوالی است که دربخش کیفی از روش تحلیل مضمون و دربخش کمی ازروش توصیفی-پیمایشی استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه شامل اعضا هیئت علمی تکنولوژی آموزشی صاحب نظران وپژوهشگران حوزه برنامه ریزی درسی، کارشناسان فناوری آموزشی ورایانه و صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش است. ابزار گردآوری دادههادربخش کیفی مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته ودربخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود دادههای بهدستآمده از مصاحبهها در بخش کیفی با روش تحلیل مضمون، تحلیل، و در بخش کمی با آزمون معادلات ساختاری اولویتبندی شدند یافتهها نشان داد مضامین شامل چابکی محیطی، اشتیاق یادگیری، پشتیبانی آموزشی، برنامههای نوآورانه، دانش واطلاعات، چابکی آموزشی،سازمان چابک، یادگیری مشارکتی، انعطاف پذیری آموزشی، خلاقیت در آموزش، قوانین و مقررات، جهت دار بودن آموزش است. تمامی این مضامین در سه مضمون فراگیر الزامات، فرایندها و پیامدها دسته بندی شد. بر اساس یافتههای بخش کمی تمامی روابط مثبت و معنادار و برازش مدل مناسب گزارش شد. بر مبنای یافتهها باید شرایط بهبود چابکی یادگیری از طریق توجه و تمرکز بر الزامات وفرایندهای چابکی یادگیری به وجود آید تا از این طریق به پیامدهای مطلوب آن دست یافت.
Abolghasemi, Mahdia, Sharifi, Ali Asghar; Imani, Mohammad Naqi (2017) Presenting a comprehensive model for the agility of the country's education departments; Educational Systems Research Quarterly, Spring 97, p.902
Abbaspour Abbas; Aghazadeh, Ahmed; Bagheri Karachi, Amin (1391). Designing the optimal model for achieving organizational agility in universities. Quarterly Journal of Management Studies (Improving Transformation). 22(69), 171-217.
Abraham,J.,&Saini,C.(2015).Using social media for educational purposes:Approaches and challenges.International Educational Conference Learning Technologies in Education, At Jamia Millia Islamia.484–at: https://www.researchgate.net/publication/281677373
Amato,M.A.& Molokhia, (2017). D. How to Cultivate Learning Agility; Harvard Business Publishing: Boston, MA,USA.
Azionya, A & Oksiutycz, C. (2019) A teaching model to promote learning agility in a university course. The Independent Journal of Teaching and Learning. 14 (1). 6-18. https://www. researchgate.net/publication/333729134
Catenacci-Francois.,L.(2019). Learning Agility in Context: Engineers’ Perceptions of Psychologically Safe Climate on Performance. Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy under the Executive Committee of the Graduate School of Arts and Sciences. https://doi.org/10.7916/D8RF7BFZ
Carlson, J. & Yao, A. (2008). Simulating an agile,synchronized manufacturing system, International Journal of Production Economics, 112 (2), 714-722.
Chitra, A. Pauline Raj, M. Antoney. (2018). E-Learning. Journal of Applied and Advanced Research 3(S1).150-158. DOI:
https://doi.org/10.21839/jaar.2018.v3iS1.158
Cooper, M., Ferguson, R., & Wolff, A. (2016, April). What can analytics contribute to accessibility in e-learning systems and to disabled students' learning?. In Proceedings of the sixth international conference on learning analytics & knowledge (pp. 99-103). DOI:10.1145/2883851.2883946
De meuse, K. P. (2019). Meta-analysis of the relationship between learning agility and leader success. Journal of organization psychology, 19(1), PP. 25-34.
Drinka, G. A. O (2019). Coaching for learning agility: The importance of leader behavior, learning goal orientation, and psychological safety. Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy under the Executive Committee of the Graduate School of Arts and Sciences. Columbia University. https://doi.org/10.7916/ D85X3S2F
Forohar, M. Baloch, A. Jamshidian, A. (2019). Self-directed learning as a means of realizing human resources development, the first international conference on management sciences, advances, innovations and challenges, Shiraz, Kharazmi Higher Institute of Science and Technology. [in persian]
Jiang,Y.;Fu,Q.,& Chen,L.(2010). Management of organizational forgetting in construction of organizational absorptive capacity. International Conference on E-Product E-Service and E-Entertainment.
Pingle, Sameer; Muduli, Ashutosha; Pingle, Sameer. (2020). Role of e-learning technology and culture on learning agility: An empirical evidence. Journal: Human Systems Management. 1-14, Doi: 10.3233/HSM-201028
Haron, H., Aziz, N. H. N., & Harun, A. (2017). A Conceptual Model Participatory Engagement Within E-learning Community. Procedia computer science. 116. 242-250. DOI:10.1016/j.procs.2017.10.046
Khavari, A. Arasteh, H. Jafari, P. (2017), the effect of information technology on academic agility capabilities studied: Islamic Azad University of Mazandaran province, Information and Communication Technology in Educational Sciences, 9(1), 346-330. [in persian] Doi: 10.22080/eps.2019.2501
Lee, J., & Song, J. H. (2022). Developing a Conceptual Integrated Model for the Employee's Learning Agility. Performance Improvement Quarterly. 34(4), 367-394. Doi: 10.1002/piq.21352
Mahdia, A. Mohammadi, P. (2019). The effect of organizational learning on organizational agility with the mediating role of psychological empowerment.Management of training organizations.1 (9), 259-278. http://journalieaa.ir/article-1-148-fa.html
Miller, D. (1996). A preliminary typology of organizational learning, synthesizing the literature, Journal of management, 22(3), 485-505
Miresmaeili, E. (2008). The Camparison between Knowledge Management and Organizational Learning in smart and Normal Schools in Tehran, Journal of Modern Thoughts in Education, 2(2), 149-169. [in Persian]
Mohajernia, K. (2021) Model of learning agility of elementary school students, 10th International Conference on Psychology, Counseling and Educational Sciences. [in persian]
Moradi, Kivan; Shafiei, Saydeh Sara (2016), a new research on the role of human capital of teachers and administrators in making schools more agile, Educational Research No. 33-Autumn and Winter 2015. [in Persian] Doi: 10.18869/acadpub.erj.3.33.94
Ramadanian, Mohammad Rahim; Melai, Mina; Aisalan, Shkoufeh (2013). Investigating the organizational agility of sports and youth departments in the provinces. Sports Management Studies, No. 20, November 2013, pp. 185-204.
Seif, A. (2010). Educational assessment, measurment, and evaluation. Tehran: Doran. [Persian].
Van Hoek, R. I. (2001). Epilogue‐Moving forward with agility. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management. DOI:10.1108/09600030110394941
_||_