شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر در پوچی برنامه درسی مدارس ابتدایی (مطالعه موردی منطقه آموزشوپرورش شهرستان مراغه)
الموضوعات : Research in Curriculum Planningزهرا محمد بنیاد 1 , محمد علی مجلل چوپوقلو 2
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد عجبشیر، ایران.
2 - استادیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدارس ابتدایی, برنامه درسی, پوچی برنامه درسی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر در پوچی برنامه درسی مدارس مقطع ابتدایی اداره آموزشوپرورش شهرستان مراغه است. برای این منظور عوامل مؤثر بر پوچی برنامه درسی مدارس مقطع ابتدایی با مطالعه مبانی نظری و ادبیات تحقیق پیشین در 26 عامل بهصورت اولیه شناسایی گردید. جامعۀ آماری پژوهش، معلمان مدارس مقطع ابتدایی ادارۀ آموزشوپرورش شهرستان مراغه بود که تعداد آنها 1000 نفر بوده و حجم نمونۀ آماری با استفاده از فرمول کوکران 278 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه حکیمزاده و در تجزیهوتحلیل دادهها در سطح استنباطی از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و در اولویتبندی عوامل مؤثر در پوچی برنامه درسی از آزمون فریدمن با نرمافزار spss و lisrel استفاده شد. نتایج حاصل نشان میدهد که از بین 26 عامل اولیه تمامی عوامل با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی شناسایی و در 3 گروه عوامل: عوامل مرتبط با نظام حاکم بر جامعه و عوامل مبتنی بر دانشآموزان و عوامل مبتنی بر آموزشگاه یا مدرسه دستهبندی گردید. نتایج تحقیق نشان داد که از بین عوامل بررسی شده اولیه، تمامی عوامل در سه گروه عوامل مرتبط با نظام حاکم بر جامعه و عوامل مبتنی بر دانشآموزان و عوامل مبتنی بر آموزشگاه در پوچی برنامه درسی مؤثر بودند ولی بر اساس یافتههای تحقیق عدم بهرهگیری مناسب از روشهای یاددهی و یادگیری و محیط آموزشی و عوامل روانشناختی مانند استرس و ضعف در انتقال مناسب مطالب آموزشی از سوی معلمان برای دانشآموزان و باورهای غلط و سیاستهای ناکارآمد بیشترین تأثیر را در پوچی برنامه درسی مدارس ابتدایی شهرستان مراغه را دارد.
