ارزیابی (میزان قابلیت تحقق، اجرا و سودمندی) برنامه درسی آموزش پیشگیری از HIV/ AIDS برای مربیان بهداشت مدارس متوسطه ایران
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیحمیده خلقی فرد 1 , رحمت اله مرزوقی 2 , مهدی محمدی 3 , محمد علی داورپناه 4
1 - دکترای برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2 - بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
3 - بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
4 - بخش بیماریهای عفونی و تبدار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
الکلمات المفتاحية: سودمندی, برنامه درسی, تحقق, آموزش پیشگیری از ایدز / اچآیوی, اجرا,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، طراحی برنامه درسی آموزش پیشگیری از اچآیوی / ایدز برای مربیان بهداشت مدارس متوسطه ایران بود. در این پژوهش که از طرح ترکیبی اکتشافی متوالی و از نوع طبقهبندی استفاده شد در بخش کیفی از روش مطالعه موردی و در بخش کمی از روش توصیفی پیمایشی استفاده شد.در بخش کیفی با رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش گروههای کانونی و با معیار اشباع نظری، مشارکتکنندگان 10 نفر از متخصصان حوزه سلامت دانشگاههای علوم پزشکی کشور و در بخش کمی نیز از متخصصان آموزش بهداشت در همۀ دانشگاههای علوم پزشکی بر اساس رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش گروههای کانونی با استفاده از تکنیک معیار تعداد 30 متخصص انتخاب و مطالعه شدند. برای اعتباریابی نتایج در بخش کیفی از همسوسازی و در بخش کمی از روش تحلیل گویه استفاده گردید. روش تجزیهوتحلیل در بخش کیفی، تحلیل مضمون و در بخش کمی، آمار استنباطی بود. نتایج بخش کیفی پژوهش 3 مضمون سازماندهنده در قالب عناصر سهگانه اهداف، محتوا و روشهای یاددهی-یادگیری و 44 مضمون پایه و مضمون فراگیر برنامه درسی آموزش پیشگیری از اچآیوی / ایدز برای مربیان بهداشت دوره متوسطه بود. نتایج نشان داد که برنامه درسی آموزش پیشگیری از اچآیوی / ایدز از اعتبار برخوردار است ولی عناصر سهگانه اهداف با میانگین 66/1 و 74/1، محتوا با میانگین 12/2 و 17/2 و روشهای یاددهی - یادگیری با میانگین 12/2 و 79/2 کمتر از میانگین معیار 3 ارزیابی شدهاند به همین دلیل قابلیت اجرایی و سودمندی کمی دارند.
Alexander C. & Atheendar S (2015). The causal effect of education on HIV stigma in Uganda: Evidence, from a natural experiment, Social Science & Medicine, 142, 37e46.
Conway, M.(2015). HIV in Schools, A good practice guide to supporting children living with and affected by HIV.
Dehghani A, Dehghani P, Dehghani B(2017). HIV/AIDS Knowledge and Attitude among High School Students in Shiraz, Iran in 2015, Journal of Midwifery and Reproductive Health.5(2):897-903.DOI: 10.22038/jmrh.2017.8451.
Eghlima M(2003). The phenomenon of AIDS and its psychosocial consequences and (the role of social work),Journal of Social Work, No. 10 and 11, p. 2.
Gallo, PS Sarin, EP Gelmann, M Robert-Guroff, E Richardson, VS Kalyanaraman, D Mann, GD Sidhu, RE Stahl, S Zolla-Pazner, J Leibowitch, and M Popovic. (2011). Isolation of human T-cell leukemia virus in acquired immune deficiency syndrome (AIDS)”. Science 220, no. 4599 (1983): 865–867. Sharp, PM and Hahn, BH. “Origins of HIV and the AIDS Pandemic”. Cold Spring Harbor perspectives in medicine, 1(1), a006841.
Holmzer,WL Human, S, A rudo J, Rosame, Hamilton MJ, Corless (2009): Exploring HIV stigma and quality of life for oerson living with HIV infection, J ASSOS Nurses AIDS care, 20(3):141-8.
Khani H, et al(2011)Knowledge, Attitude, Beliefs and Behavior of AIDS Students in High Schools of Mazandaran Province, Journal of North Khorasan University of Medical Sciences, Volume 3, N 3.
Keramati zadeh M, Vafaee zadeh M(2010). The Role of Education in AIDS Prevention, ttp://www.google.com.
Khani H, Bidar Moezi M, Halajian A, Azad Marzabadi A, Majdi M, Khezri M (2012).Knowledge, Attitude, Beliefs and Behavior of Students to AIDS in High Schools of Mazandaran, Journal of North Khorasan University of Medical Sciences, Volume 3, Number 3.
Likoye, F. (2004). Knowledge and Praxis: The Implication of Freire’s Concept of Critical Consciousness for HIV and AIDS Awareness. Unpublished master Thesis, Kenyatta University
Mapaire, L., Walter Lumadi, M. (2013). HIV/AIDS:Its Impact in the Zimbabwean School Curriculum, Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER publishing, Rome – Italy, 4 (13).
Moyo S(2017). Mitigating the impact of HIV and AIDS: The Role of Schools, International Journal of Education and Social Science, Vol. 4 No. 4; April.
Mahmoodi far KH(2010). The Impact of AIDS Education on Students' Knowledge and Attitudes,Scientific-Research Bulletin.
Marzooghi R(2017). Curriculum science and theory paradigms:An analysis of philosophy and theorizing in curriculum studies,,Avaya Noor Publications.
Marzooghi R,Jahani J, MohamadiM, Zare P(2017). Conceptual extension of theNull Curricula,Journal of Curriculum Studies (J. C. S) Vol. 12 (46); 35-58(Subtitle).
Mawar, N., Sahay, S., Pandit, A., & Mahajan, U. (2005). The third phase of HIV pandemic: social consequences of HIV/AIDS stigma & discrimination & future needs. Indian Journal of Medical Research, 122(6), 471.
National Curriculum of the Islamic Republic of Iran, (2011)Ministry of Education of the Islamic Republic of Iran.
Ongunya R. O,, Indoshi F. C, and Agak J. O, (2009) Objectives and actual HIV and AIDS education programme delivery and ehavioral changes among Kenyan secondary school student, Educational Research and Review, 4(4), 73-182, April, 2009,Available online at http://www.academicjournals.org/ERR,ISSN 1990-3839 © 2009 Academic Journals.
Olayemi O, Aimakh O, Odukogbe A. Correlates of knowledge of antenatal Patients about HIV transmission in Ibadan, Nigeria,Obstet Gynecol 2002,22:639-42.
Poor Tavakol M, Nikaen D(2013). The stigmatization of the relationship between patient physician and treatment in people with HIV / AIDS,, Journal of Biomedical Ethics, Second year, No. 5, Pouria Printing, First Edition.
Pirzadeh A,Sharifi GH (2012).The Effect of Education on Health Belief Model Knowledge and Constructions in High School Female Students in Isfahan with Acquired Immune Deficiency Syndrome, Journal of Gorgan University of Medical Sciences, Vol., Volume 2, N (4).
Portavakol M, Nikaen D(2012).Stigmatizing the Patient-Physician Relationship and Treatment in People with HIV / AIDS, Quarterly Journal of Biological Ethics, Volume 5, Issue 5,1 Edition
Quan-Baffour K. P, Osaigbovo, M. O., & Mohitlhi, K. E. (2010). The inTegraTion of hiV/aiDS StuDieS inTo The School curriculum of eDo StaTe, nigeria: an exploraTory inVeSTigaTion. Problems of Education in the 21st Century, 1(23), 158-165.
Rahmati Najar K, Niknami, SH, Amin Sk F, Ravri (2013). HIV / AIDS Patients' Experience of Social Disaster: A Qualitative Study, Journal of Qualitative Research in Health Sciences, Volume 1, Issue 2, 1, 71-80.
Rasooli Nejad M, Abedi Nia et al(2017). The effect of mental health, adaptation mechanisms and stigma on high-risk behaviors in HIV positive patients in Iran. A cross-sectional study,Razi Journal of Medical Sciences, Volume 159, Issue 24, pp. 83-93.
Saedian D (2005). Comparison of the effect of education by cohorts and health personnel on knowledge and attitude of high school girls about prevention and transmission of AIDS, Ph.D, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahwaz, Iran.
Spach D. H, Wood B. R, Karpenko A, Unruh K. T, Kinney, R. G, Roscoe, C, & Nelson, J(2016). Creating a National HIV Curriculum. Journal of the Association of Nurses in AIDS Care,27(3), 261-273.
Sharifi N (2017).Social stigma and barriers to preventive behaviors and treatment in HIV / AIDS patients: A review study,9th Congress of Reproductive and Research Center for Research infertility, Tehran International Center of Shahid Beheshti University, November.
Safi A(2016). Primary and Secondary Secondary Education,Samat Publications.
Surlis, S., & Hyde, A. (2001). HIV-positive patients' experiences of stigma during hospitalization. Journal of the Association of Nurses in AIDS Care, 12(6), 68-77.
Shojaee zade D, Taheri G, et al(2012)The Effect of Education on Knowledge and Attitude of High School Students about AIDS, Journal of Health and Development, Vol.
-The first national strategic HIV control program in the Islamic Republic of Iran.2003-2008.
Theoretical Foundations of the Fundamental Transformation in the General Education System of the Islamic Republic of Iran,2012.
Wood L., & Pillay M(2016). A review of HIV and AIDS curricular responses in the higher education Sector: Where are we now and what next?. South African Journal of Higher Education, 30(4), 126-143.
_||_