بررسی نقش مؤلفههای شایستگی مرتبط با فناوری در برنامه درسی
الموضوعات : Research in Curriculum Planningفریده نوری 1 , محمد حسین یارمحمدیان 2 , محمد علی نادی 3
1 - دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 - استاد مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: مؤلفههای شایستگی, برنامه درسی, فناوری,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی نقش مؤلفههای شایستگی مرتبط با فناوری در برنامه درسی بود. این پژوهش در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون، مؤلفههای شایستگی مرتبط با فناوری از مقالات و اسناد شناسایی و با استفاده از نرمافزار Maxqda12 کدگذاری و با روش آتراید استرلینگ قالب مضامین طراحی شد. انتخاب نمونه، از طریق نمونهگیری هدفمند انجام و تا سر حد اشباع (22 مقاله) ادامه یافت. بهمنظور تعیین روایی محتوایی از نظر خبرگان و برای سنجش پایایی، از ضریب هولستی (818/0) بهره گرفته شد. در روش کمی، از نوع توصیفی- پیمایشی، ابتدا پرسشنامة اولیه ساخته شد و روایی محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید و آگاهان خبره مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ به مقدار 85/0 تأیید شد، پرسشنامه نهایی پس از اجرا در میان هنرآموزان هنرستانهای فنی و حرفهای با کمک نرمافزار SPSS19 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. حجم نمونه در بخش کمی طبق فرمول کوکران 384 نفر در نظر گرفته شد. از نتایج بخش کیفی دو مؤلفه دانش و مهارت استخراج شد و یافتههای بخش کمی نشان داد نقش مؤلفه دانش با (365/12= t و 01/0>p) و مؤلفه مهارت با (229/5= t و 01/0>p) شایستگیهای مرتبط با فناوری در برنامه درسی بیشازحد متوسط است. نتایج آزمون فریدمن نقش مؤلفه دانش از شایستگیهای مرتبط با فناوری در برنامه درسی را بالاتر از نقش مهارت نشان داد.
