شناسایی و طبقهبندی مسائل اساسی دانشآموزان دورة ابتدایی در ارتباط با جنسیت و مسائل جنسی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیهدایت الله اعتمادی زاده 1 , علی نوری 2
1 - عضو هیئتعلمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه ملایر، همدان، ایران.
2 - عضو هیئتعلمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه ملایر، همدان، ایران.
الکلمات المفتاحية: جنسیت, تربیت جنسی, مسائل جنسی, برنامه درسی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مسائل دانشآموزان دورة ابتدایی دربارة جنسیت و مسائل جنسی و دستهبندی این پرسشها با استفاده از رویکرد ترکیبی در دو مرحله انجام شد. در مرحلة نخست، با بهرهگیری از روش پژوهش حین عمل با مشارکت مربیان پرورشی مدارس ابتدایی شهر ملایر به استخراج پرسشهای دانشآموزان دربارة جنسیت و مسائل جنسی و همینطور مقولهبندی آنان مبادرت شد. در مرحلة دوم، به هدف اولویتبندی پرسشهای دانشآموزان تعداد 169 معلم و مربی پرورشی مشارکت داشتند. دادههای گردآوری شده از طریق پرسشنامه بسته پاسخ با استفاده از آزمون فریدمن مورد آزمون و مسائل طرح شده به تفکیک هر مقوله رتبهبندی شدند. نتایج حاصل از بخش نخست پژوهش به شناسایی تعداد 50 مسئله منجر شد که در پنج مقوله مسائل جنسی مرتبط با ارتباط و تعامل با دیگران، ارزشها و هنجارهای اجتماعی مرتبط با جنسیت و مسائل جنسی، زمینههای فرهنگی و آموزشی مرتبط با جنسیت و مسائل جنسی، مبانی رشدی مرتبط با جنسیت و مسائل جنسی، رفتار جنسی، تولیدمثل و باروری طبقهبندی شدند. رتبهبندی ابعاد پنجگانه نشان داد که مقوله مسائل جنسی مرتبط با ارتباط و تعامل با دیگران از بیشترین اهمیت و مقوله رفتار جنسی، تولیدمثل و باروری از کمترین میزان اهمیت برخوردار است.
Abolghasemi, Narya., MerghatiKhoei, Efatossadat. & Taghdissi, MohammadHussein. (2010). Teachers' perceptions of sex education of primary school children. 8 (2):27-39 [Persian].
Amini, Mohammad., Tammanaeifar, MohammadReza & Pashaei, Roghayeh. (2011). Sexual Education in Iranian High School Curricula. Article 7, Volume 1, Issue 1, Summer and Autumn, Page 169-202 [Persian].
Berk, Laura. E .(2014). Development through the lifespan. Boston: Pearson. Trans Into Farsi by: SeyedMohammadi, Y, (2016). Tehran Arasbaran Publishing House [Persian],
Cresswell, J.W. (2003). Research Design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. London: Sage.
Debesse, Maurice. (1952). Les étapes de l'éducation. Édition. Paris Presses universitaires de France. Trans Into Farsi by: Kardan, A. (1995). Tehran University Press.
Ebrahimi Harestani, Asghar A., Mahram, Behrouz., Liaghatdar, Mohammadjavad. (2015). The Analysis of Null Curriculum in Sex Education: Focusing on the Male Students at Junior High School. Research in Curriculum Planning. Vol 12. No 17(continus) 44 Spring 2015, 26-40 [Persian].
Eisenberg, M., Sieving, R., Oliphant, J., & Resnick, M. (2010). Teachers’ perspectives on sexuality education: Final report. The Healthy Youth Development.
Eisner, E.W. (1994). The Educational Imagination (third edition).Macmillan College Publishing Company: New York.
Johnson, R.B. & Onwuegbuzie, A.J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26.
Kontula, O. (2010).The evolution of sex education and students’ sexual knowledge in Finland in the 2000s. Sex Education, 10 (4), 373–386.
McKee, C., Ragsdale, K., Southward, L. (2014). What do parents in Mississippi really think about sex education in schools? Results of a state-level survey. Journal of Health Disparities Research and Practice, 7(1), 97-119.
Mehrmohammadi, Mahmoud. (2000). Rethinking the Teaching - Learning Process and Teacher Education, Tehran: Madreseh Publishing House [Persian].
Miller, John. P. (1983). The educational spectrum: Orientations to curriculum. New York: Longman. Chicago. Trans. Into Farsi by: Mehrmohammadi, Mahmoud. (2000), Tehran: Samt Publishing House [Persian].
Nouri, Ali. & Khadijeh Sadat Mousavi. (2016). Students’ sexual education as the moral responsibility of schools. Paper presented in the first national conference on professional ethics in educational systems. Malayer University, May 5, 2016 [Persian].
Nouri, Ali. & Mohamadi, Younes. (2016). Practical Guide to Research in the Humanities. Tehran: Virayesh [Persian].
Pokharel, S., Kulczycki, A. & Shakya, S. (2006). School-based sex education in western Nepal:
uncomfortable for both teachers and students, Reproductive Health matters, 28, 156-161.
Saif, Ali-Akbar. (2007). Modern educational psychology: The psychology of learning and instruction, Terharn: Virayesh Publishing Co [Persian].
Schunk, D.H. (2012). Learning theories: An educational perspective (6th edition). Pearson Education, Inc.
Short, Edmound .C. (1991). Forms of curriculum inquiry. Albany, N.Y.: State University of New York Press. Trans. Into Farsi by Mehrmohammadi, M. (2008). Tehran: Samt Publishing House [Persian].
Shykhavandi, Davar. (2006). The Reflection of Gender Identities in Social Science Textbooks of Elementary and Guidance Schools. Quarterly Journal of Education. Fall 2006, Volume 22, Number 3 (87); 93 -120 [Persian].
Smith, M. K. (2006). Development of a K – 3 Sexuality Education Curriculum, A Senior Honors Thesis Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for graduation with distinction in Human Development and Family Science in the College of Human Ecology at The Ohio State University.
Sobhaninejad, Mehdi., Hommaei, Reza. & Aelleien, Hamid. (2007). Analytic investigation of families’ sexual education styles of Tehran. Counseling Research, 6 (21), 27-48 [Persian].
Unesco. (2009). International Technical Guidance on Sexuality Education: An evidence-informed approach for schools, teachers and health educators. Unesco.
Zohrehvand, Raziyeh. (2006). Gender – Sensitive Education as Reflected in the Educational Planning of the Public School System. Quarterly Journal of Education. Fall 2006, Volume 22, Number 3 (87); 147 -174 [Persian].
_||_