ارائه الگویی مبتنی بر بازخورد 360 درجه جهت ارزیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان پذیرش شده بدون کنکور در مقطع تحصیلات تکمیلی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیعلی اکبر امین بیدختی 1 , نوید شریفی 2
1 - سمنان-میدان شقایق-بلوار گلستان-روبروی املاک شقایق
2 -
الکلمات المفتاحية: بازخورد 360 درجه, عملکرد تحصیلی, آموزش عالی, دانشجویان سهمیهای,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش ارائه الگویی نوین مبتنی بر بازخورد 360 درجه جهت ارزیابی عملکرد دانشجویان پذیرفته شده بدون کنکور در مقابل دانشجویان پذیرفته شده از طریق آزمون سراسری بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل 1507 نفر از پذیرفتگان مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) دانشگاه سمنان بود. بر این اساس، از میان آنها 306 نفر به روش تصادفی از نوع طبقهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. این پرسشنامه شامل 4 بعد (وضعیت تحصیلی دانشجویان، دیدگاه اساتید از وضعیت تحصیلی و تواناییهای دانشجویان، وضعیت ورود به مقاطع بالاتر تحصیلی و اشتغال دانشجویان، تواناییهای تحقیقاتی و پژوهشی آنان) است. پایایی پرسشنامه 85/0 محاسبه شده، روایی صوری آن توسط استادان مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی، از آمار استنباطی شامل آزمون تیاستیودنت، مک نماراستفاده شد. نتایج نشان داد که دانشجویان بدون کنکور دارای وضعیت مطلوبتر از لحاظ تحصیلی، نظرات اساتید پیرامون توانایی علمی دانشجویان در ورود به مقطع تحصیلی بالاتر هستند. اما در مورد همکاری در طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی، نمره پایاننامه دانشجویان، وضعیت اشتغال و تناسب رشته تحصیلی با شغل تصدی شده در دو گروه دانشجویان مورد مطالعه تفاوت معناداری دیده نشد.