بررسی تأثیر سبکهای فکر برمیزان یادگیری مبانی فناوری اطلاعات و ارتباطات
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیتورج حسینی هفشجانی 1 , بهرام صالح صدقپور 2
1 - دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشگاه شهید رجایی
الکلمات المفتاحية: مبانی فناوری اطلاعات و ارتباطات, سبک تفکر,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سبکهای تفکر بر میزان یادگیری مبانی فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. جامعۀ آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان سال سوم هنرستانهای فنی و حرفهای ناحیۀ 1 استان چهارمحال و بختیاری است که در حال گذراندن درس مبانی فناوری اطلاعات و ارتباطات بودند. در این پژوهش از همۀ جامعۀ آماری بهعنوان نمونه استفاده شد. تعداد حجم نمونه در این پژوهش 358 نفر بود که شامل 142 دانشآموز دختر و 216 دانشآموز پسر بود. ابزار اندازهگیری در این پژوهش شامل پرسشنامۀ سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر و آزمون محققساختۀ مبانی فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. دادههای این پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (میانگین، انحراف معیار و انحراف استاندارد، آزمون t مستقل) تحلیل شد، نتایج بهدست آمده نشان داد که سبک تفکر اجرایی، تفکر قضایی، تفکر قانونگذارانه بر میزان یادگیری مبانی فناوری اطلاعات و ارتباطات مؤثر است.