بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر یزد
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیسحر میرافشار 1 , مهدی خان آبادی 2 , ابوالفضل آزادنیا 3 , سمیه سلطانی گردفرامرزی 4
1 - 1کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - 2کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - 3کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4 - 4کارشناس ارشد مشاروه و راهنمایی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
الکلمات المفتاحية: پنجم ابتدایی, دانشآموز, یادگیری خودگردان, پیشرفت تحصیلی, دختر,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر یزد بود. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه گواه و جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دخترپایه پنجم ابتدایی شهر یزد است. جامعه آماری در این پژوهش همه دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر یزد (8100 نفر) را در بر میگیرد که در سال تحصیلی 90ـ 89 در آموزشگاههای دولتی مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد نظر پژوهش،30 نفر از دانشآموزان بودند که شیوه انتخاب آنها به صورت تصادفی خوشهای بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، آزمون هوش کتل، پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و برای سنجش پیشرفت تحصیلی ازمیانگین نمرات کسب شده دانشآموزان در آزمونها بود.گروه آزمایش طی 12جلسه تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان قرار گرفتند، در حالی که گروه گواه هیچ گونه مداخلهای را در یافت نکردند. آزمونها شامل کلیه درسها برای سنجش پیشرفت تحصیلی طی 3 مرحله (پیش آزمون، آزمون، پس آزمون) از دانشآموزان گرفته شد. نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات آزمونهای گرفته شده از دانشآموزان در مرحله آزمون و پس آزمون، آزمودنیهای گروه آزمایش و گواه، تفاوت معناداری وجود داشت. (01/0P = )
_||_