تعیین مؤلفههای نظارت حمایتی و ارائه مدل ادراکی مناسب برای آن در نظام آموزش و پرورش کشور.
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: هدفگذاری و ارزشیابی پایان سال, کلید واژهها: نظارت حمایتی, طرح درس, توسعه حرفهای, تعهد حرفهای, مشاهده,
ملخص المقالة :
چکیده پژوهش حاضر با هدف تدوین مدلی برای نظارت حمایتی صورت گرفته است. روش این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیه اعضای هیأت علمی رشتههای علوم تربیتی، معلمان راهنما، ارزشیابان، کارشناسان و مسؤولان آموزشی مناطق و نواحی آموزش و پرورش کل کشور تشکیل میدهد. برای انتخاب گروه نمونه 500 نفری، ابتدا از روش نمونهگیری خوشهای و در دل خوشهها از روش نمونهگیری طبقهای نسبی استفاده شده است. با توجه به مبانی نظری و مطالعات جهانی، مؤلفههای نظارت حمایتی استخراج و زیر طبقات هر مؤلفه نیز بهطور جداگانه مشخص شدند و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزارهای سنجش (93/0) اطلاعات لازم جمعآوری گردید. برای پاسخگویی به سؤالات به ترتیب از آزمونهای T تک نمونهای، تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج نشان داد که هر پنج مؤلفه چارچوب ادراکی، فلسفه و اهدف، مبانی نظری، مراحل اجرا، نظام بازخورد و ارزشیابی مدل استخراج شده تأیید شدند بهطوری که مؤلفههای چارچوب ادراکی پس از بررسی کارشناسان، استادان و ناظران به ترتیب ارزشهای ویژه به نامهای؛ ارزشیابی پایان سال، مشاهده، توسعه حرفهای، تعیین اهداف، طرح درس و تعهد حرفهای نامگذاری شده و مدلی ارائه گردید.