ارزیابی درونی دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران مطالعه موردی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیعباس بازرگان 1 , محسن کشاورز 2 , فاخته اسحاقی 3 , رضا محمدی 4
1 -
2 -
3 -
4 -
الکلمات المفتاحية: زبان و ادبیات فارسی, کیفیت, دوره دکتری, ارزیابی درونی,
ملخص المقالة :
در طی دو دهه گذشته، اغلب نظامهای آموزش عالی جهان کوششهایی برای انجام ارزیابی و بهبود کیفیت آموزش، پژوهش و عرضه خدمات تخصصی در سطح دانشگاه و نیز در سطح نظامهای آموزش عالی انجام دادهاند.کشورهایی که به کسب تجربه موفق در این زمینه نایل آمدهاند، به انجام ارزیابی مستمر پرداختهاند و از ارزیابی درونی بهعنوان رویکردی زیربنایی با هدف اشاعه فرهنگ کیفیت استفاده کردهاند. در ایران نیز اجرای طرحهای مربوط به ارزیابی مستمر از سال 1375 آغاز شد. پس از آن کوششهایی در انجام ارزیابی درونی در گروههای آموزشی دانشگاهی به عمل آمده است. در این راستا ارزیابی کیفیت دورههای دکتری نیز بهعلت نقش این دورهها در تربیت افراد متخصص و انجام پژوهش و تولید دانش، از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین امروزه ارزیابی کیفیت دورههای دکتری در نظامهای ارزیابی دانشگاهها مدنظر قرار میگیرد. این پژوهش از نوع کاربردی و روش تحقیق آن توصیفی ـ تحلیلی است و برای انجام آن از ابزارهای کمی (پرسشنامه) بهره گرفته شده است. جامعه مورد مطالعه شامل: 1ـ مدیرگروه 2ـ اعضای هیأت علمی 3ـ دانشجویان دوره دکتری 4ـ دانشآموختگان و کارفرمایان است. با توجه به کوچک بودن جامعه مورد مطالعه و بهمنظور بررسی عمیق آن سرشماری کامل انجام شده است. در نهایت با توجه به دادههای بهدست آمده، میزان مطلوبیت هر یک از عوامل مورد ارزیابی به این ترتیب است: عامل اول ـ دانشجویان: مطلوب؛ عامل دوم ـ اعضای هیأت علمی: مطلوب؛ عامل سوم ـ برنامه درسی: نسبتاً مطلوب؛ عامل چهارم ـ منابع کالبدی: نسبتاً مطلوب؛ عامل پنجم ـ فرایند تدریس و یادگیری؛ نسبتاً مطلوب؛ عامل ششمـ دانشآموختگان: نسبتاً مطلوب؛ عامل هفتم ـ مدیریت گروه: مطلوب.