مقایسه مهارتهای تدریسِ معلمان فارغالتحصیل از دانشگاه آزاد اسلامی، دولتی و پیامنور
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیضا
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد
الکلمات المفتاحية: دانشگاه دولتی, دانشگاه پیامنور, معلمان فارغالتحصیل, دانشگاه آزاد اسلامی, مهارتهای تدریس,
ملخص المقالة :
هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه مهارتهای تدریس معلمان فارغالتحصیل از دانشگاههای آزاد اسلامی، دولتی و پیامنور بود. جامعه آماری تمامی معلمان زبان و ادبیات فارسی است که در استخدام رسمی آموزش و پرورش بوده و از مراکز آموزشی دانشگاههای آزاد اسلامی، دولتی و پیامنور فارغالتحصیل شده و در سال تحصیلی 87 ـ86 در دورههای متوسطه و پیشدانشگاهی نواحی چهارگانۀ آموزش و پرورش شهر شیراز به تدریس درس ادبیات مشغول بودند. نمونهگیری به شکل طبقهای تصادفی انجام شد. تعداد نمونه 90 معلم (38 مرد و 52 زن) و تعداد آزمودنیها 900 دانشآموزان بودند که اطلاعات مربوط به نمونه از آنان جمعآوری شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای شامل 28 سؤال در چهار مقیاس (پیش از آموزش، پیش و ضمن آموزش، ضمن آموزش و ضمن و پس از آموزش) از نوع پنجگزینهای لیکرت بود. نتایج نشان داد که در تمام مهارتهای پیش از آموزش، پیش و ضمن آموزش، ضمن آموزش و ضمن و پس از فرایند آموزش، معلمان فارغالتحصیل از دانشگاه آزاد اسلامی دارای بیشترین میانگین بودهاند. این تفاوت در میانگین، بین مهارتهای ضمن آموزش در سطح 005/0، ضمن و پس از فرایند آموزش در سطح 009/0 بین معلمان فارغالتحصیل از دانشگاههای آزاد اسلامی، دولتی و پیامنور معنادار شد. بین مهارتهای پیش از آموزش، پیش و ضمن آموزش معلمان فارغالتحصیل از دانشگاههای آزاد اسلامی، دولتی و پیامنور، تفاوت معنادار آماری به دست نیامد