میزان کاربست مؤلفههای مدیریت استراتژیک دردانشگاه آزاد خوراسگان و دانشگاه اصفهان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیزهره شهابفرد 1 , روحالله عربمختاری 2 , سعید رجاییپور 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: راهبردهای آموزشی, مدیریت استراتژیک, آموزش عالی, اعضای هیأت علمی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی مقایسهای کاربست مؤلفههای مدیریت استراتژیک (راهبردی) در دانشگاه آزاد خوراسگان و دانشگاه اصفهان است. پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش 755 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد خوراسگان و دانشگاه اصفهان است که با استفاده از نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم تعداد 248 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد خوراسگان و دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی (88 ـ1387) بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته است که مدیریت استراتژیک را در پنج بعد 1ـ توجه به امکانات، محدودیتها و پیامدهای آموزشی 2ـ تبادل اطلاعات میان مدیران و اعضای هیأت علمی 3ـ توجه به فرایندها برای توانمندسازی دانشگاه بهمنظور تشخیص و اولویتبندی راهبردها 4ـ مراقبت و اطمینان نسبت به توجه اعضای هیأت علمی به امور استراتژیک 5ـ کنترل بر اجرای راهبردهای آموزشی با 44 گویه ارزیابی میکند. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ به میزان 98/0 بهدست آمد. در سطح آمار توصیفی از فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون t تکمتغیره و یا t مستقل، t2 هتلینگ و آزمون t زوجی (همبسته) و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که از این 5 مؤلفه میزان توجه به مؤلفههای اول، سوم، چهارم و پنجم بیش از حد متوسط بوده است، ولی میزان توجه به مؤلفه دوم پایینتر از حد متوسط بوده است. بین میزان کاربست مؤلفهها از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان و دانشگاه خوراسگان تفاوت وجود دارد، یعنی دانشگاه خوراسگان توجه بیشتری به امکانات، محدودیتها و پیامدهای آموزشی داشته است و همچنین دانشگاه خوراسگان بر اجرای راهبردهای آموزشی کنترل بیشتری داشته است. نتایج نشان داد که بین مؤلفههای مدیریت استراتژیک از نظر اعضای هیأت علمی زن و مرد و با توجه به سابقه خدمت تفاوت وجود دارد، ولی بین نظرات اعضای هیأت علمی برحسب مرتبه علمی و رشته تحصیلی آنها تفاوتی وجود ندارد.