رابطه سبکهای یادگیری با روحیه پرسشگری دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه اصفهان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمعصومه حیدرپور 1 , محمدرضا نیلی احمدآبادی 2 , محمدحسین یارمحمدیان 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
2 - دانشگاه اصفهان
3 - دانشگاه خوراسگان
الکلمات المفتاحية: یادگیری, توان پژوهشی, روحیه پرسشگری, سبک های یادگیری کلب, جستجوگری, تفکر انتقادی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف برررسی رابطه سبکهای یادگیری با روحیه پرسشگری دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان با استفاده از روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش 9183 نفر ازدانشجویان دانشگاه اصفهان بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، 376 نفر انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه سبک یادگیری کلب (1984) و محقق ساخته روحیه پرسشگری انجام شده است. روایی محتوایی و صوری پرسشنامهها مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها توسط آلفای کرونباخ برای هر یک از مولفههای سبکهای یادگیری تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافتهها نشان داد که بین سبکهای یادگیری با روحیه پرسشگری ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج آزمون خی دو نشان داد که بین سبکهای یادگیری به تفکیک جنسیت و رشته تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد. نتایج آزمون من ویتنی نشان داد که تفاوت معنادار بین روحیه پرسشگری دانشجویان به تفکیک جنسیت وجود ندارد. نتایج آزمون کروسکال والیس نشان دادکه بین روحیه پرسشگری دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی تفاوت وجود دارد.
Ahadi F, Abed Saeedi Zh, Arshadi F, Ghorbani R. 2009. Learning style of nursing and paramedics students of Semnan university's medical sciences. Scientific magazine of Semnan's medical sciences university, 11(2):141-147.[Persian]
Eskafi M, Emamian Ardebili M.2009. Surveying the amounts of the skills of students' critical thought. Scientific information magazine, 9:21.[Persian]
Emamipour S, Shams Esfandabad H. 2011. Learning and cognitive styles: Theories and tests. First print. Tehran: Publications of studying and compiling organization of universities' human sciences books (SAMT), 160 pages.[ Persian]
Amini N, Zamani B, Abedini E. 2012. Compatible amounts of students' learning styles with media used by professors. Psychological researches, 15(1): 124-141. [ Persian]
Bakhtiari Nasrabadi H, Mousavi S, Kaveh Farsan Z. 2012. The role of critical thought attitude and cognitive styles of learning for predicting educational progress of medical sciences students. Iranian magazine "Training in medical sciences", 12(4): 285-296. [ Persian]
Jafari F. 2012 A. Effective factors on learners' interaction in class. Social sciences magazine, sixteenth year, 55(157): 101-104. [ Persian]
Hejazi E. 2006. Four institutes of agricultural and natural sciences, first print, Tehran: Pouneh publication. 792 pages. [ Persian]
Khaksar Boldachi M. A. 2005. The relation between learning styles, self efficacy and education of high school students. Educational innovations journal, 4(14): 107-131. [ Persian]
Rezaee H, Hesami F, Sharifi Rad Gh. 2011. Learning styles of environment and food hygiene students of medical sciences Isfahan University. Researches magazine of health system, 7(6): 1-6. [ Persian]
Ghazi Moradi H. 2010. Autocracy in Iran, Tehran: Akhtaran publication, 367 pages. [ Persian]
Ghajarzadeh M, and Adili Eghdam F. 2012. Learning style of assistants with various medical courses of Tehran medical sciences. Razi medical sciences magazine, 19(94): 27-32. [ Persian]
Kalbasi S, Naseri M, Sharifzadeh Gh, Poursafar A. 2008. Learning styles of medical students of Brigand's medical sciences university. Development steps in medical training. Center of studies and developing medical training magazine, 5(1): 10-16. [ Persian]
Mazloumi Ghazimahaleh B. 2002. Effective factors on second year guidance school students' interaction about social trainings lesson. M.A diploma, Psychology and Education College of Alameh Tabatabaee University. [ Persian]
Meyari A, Sabouri Kashani A, Gharib M, Biglarkhani M. 2009. Comparing learning styles of medical students in first and fifth years of their studies and its relation with educational progress. Development steps in medical training.Center of studies and development of medical training magazine, 6(2): 110-118. [ Persian]
Hergenhan B R, Elson M H, 2012. An introduction to learning theories, Translated by Ali Akbar seif, Twentieth print. Tehran: Doran publication. 640 pages. [ Persian]
Altuna F & Yazic H. 2010. Learning styles of the gifted students in Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences. 9:198–202.
Can S. 2009. The effects of science student teachers academic achievements, their grade levels, gender and type of education they are exposed to on their 4mat learning styles (case of Mugla University, Turkey). Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(4): 1853-1857.
Cano F .2005. Consonance and dissonance invstudents’ learning experience. Learning and Instruction .15(3): 201-223.
Guven M. Kurum D .2008. The Relationship between Teacher Candidates’ Learning Styles and CriticalThinking Dispositions. Elementary Education Online.:7(1): 53-70.
Gyeong JA, Myung SY. 2008. Critical thinking and learning styles of nursing students at the Baccalaureatenursing program in Korea. Contemp Nurse. 29(1): 100-9.
Ismail A., Hussain RMR, & Jamaluddin S. .2010.Assessment of students learning styles preferences in the faculty of science, Tishreen University, Syria. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4087-4091.
Mangina E & Mowlds F. 2007. Sino- Irish teaching dynamics through learning styles awareness.Multicultural Education and Technology Journal, 1 (4):222-237.
Pedrosa de Jesus H, Almeida P & Watts M. 2004. Questioning Styles and Students' Learning: Four case studies, Educational Psychology, 24(4): 531-548
Robynne M. & Gravenhorst BA., M S. 2007. Student Learning styles &Academic Performance in a nontraditional anatomy course. Journal of Dance Education.7 (2):38-45.
Skogsberg K. & Clump M. 2003. Do psychology and biology majors differ in their study processes and learning styles? College Student Journal, 37(1): 27-33.
Yenice N. 2012. A review on learning styles and critically thinking disposition of pre-service science teachers in terms of miscellaneous variables. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 13.(2)