بررسی میزان توجه به مؤلفههای سواد مالی و اقتصادی در محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی
الموضوعات : Research in Curriculum Planningلیلا علیزاده کتنلوئی 1 , غلامعلی احمدی 2 , سید محمدرضا امام جمعه 3
1 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه تریبت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
2 - استادیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
3 - استادیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کتاب های درسی دوره ی ابتدایی, سواد اقتصادی, تحلیل محتوا, سواد مالی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی مؤلفههای سواد مالی و سواد اقتصادی در محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی انجام شده است. روش تحقیق از نوع تحلیل محتوا و جامعه آماری کتابهای درسی دوره ابتدایی درسال تحصیلی 92-1391 است. در این پژوهش حجم نمونه شامل تمامی محتوای کتابهای درسی ریاضی (پایههای اول تا ششم)، تعلیمات اجتماعی (پایه سوم)، مطالعات اجتماعی (پایه ششم ابتدایی) همچنین بخش مدنی محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی پایههای چهارم و پنجم ابتدایی است. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از فرمهای تحلیل محتوای کد گذاری شده با تأکید بر چهار مؤلفه اصلی سواد مالی و چهار مؤلفه اصلی سواد اقتصادی استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش، بر اساس نظرات متخصصان و پایایی آن پژوهش بر اساس روش هولستی با ضریب پایایی 95% برای سواد اقتصادی و 93% برای سواد مالی محاسبه شده است. دادههای حاصل از فرآیند تحلیل محتوا حاکی از آن است که میزان توجه به هر یک از مؤلفههای سواد مالی و اقتصادی درمحتوای کتابهای درسی متفاوت است؛ ضمناً به مؤلفههای سواد اقتصادی بیشتر از سواد مالی پرداخته شده است. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش و نقش سواد مالی و اقتصادی در دنیای امروز، تأکید بیشتر برمؤلفههای سواد مالی و اقتصادی در محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی بیش از پیش ضروری به نظر میرسد.
