تحلیل محتوای کتاب ریاضی 1 پایه اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی و حیطه شناختی بلوم
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
زهره کرمی
1
(1کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، مدرس پردیسهای دانشگاه فرهنگیان، همدان، ایران)
پژمان اسد بیگی
2
(2کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی،)
مهدی کرمی
3
(کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، آموزش و پرورش استان همدان، همدان، ایران)
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, کتاب ریاضی اول متوسطه, حیطه شناختی بلوم, تکنیک ویلیام رومی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای متن و تصاویر کتاب ریاضی 1 پایه اول متوسطه سال 1390 بر اساس تکنیک ویلیام رومی و همچنین تحلیل بخشهای تمرین در کلاس، فعالیت و مسائل درس بر اساس حیطه شناختی بلوم و روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب ریاضی اول متوسطه سال 1390 بود. یافته های تحقیق نمایان ساخت که ضریب درگیری متن، 53/0 است که نشان می دهد متن کتاب ریاضی 1 اول متوسطه به شیوه فعالی نوشته شده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 2/1 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانش آموز را درگیر در یادگیری می کند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری، 75/0 تعیین شد که نشان میدهد کتاب، فعالیت محور است. در بخش تحلیل، بر اساس حیطه شناختی بلوم، مشخص شد که 81 درصد تمرینها، فعالیت ها و مسائل کتاب در سطح درک و فهم است. این تحلیل نشان داد که در کتاب، تعداد تمرینها، فعالیتها و مسائل در سطوح بالای حیطه شناختی، بسیار اندک است.
_||_