بررسی رابطه هوش هیجانی دبیران با تفکر خلاق دانشآموزان متوسطه
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیشهرام رنجدوست 1 , پروانه عیوضی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: تفکر خلاق, هوش هیجانی, ابراز هیجان, مدیریت هیجان,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان هوش هیجانی معلمان با تفکر خلاق دانشآموزان مقطع اول متوسطه ناحیه یک تبریز در سال تحصیلی 91 ـ 1390 صورت پذیرفته است. روش پژوهش پیمایش از نوع همبستگی بوده و اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد شده هوش هیجانی شوت و تفکر خلاق پیتر هانی جمعآوری شده است. جامعهی آماری تحقیق، کلیه دانشآموزان و معلمان سال اول متوسطه ناحیه یک شهرتبریز را در بر میگیرد که تعداد دانشآموزان 2626 نفر و تعداد معلمان 360 نفر است که به روش خوشهای چند مرحلهای و از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند و به پرسشنامههای تحقیق پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه هوش هیجانی 80/0 و پرسشنامه تفکر خلاق 85/0 با استفاده ازآزمون آلفای کرونباخ محاسبه شده است و برای اطمینان از اعتبار آزمون اعتبار صوری و محتوایی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بر اساس آزمون ضربب همبستگی پیرسون، بین هوش هیجانی معلمان و مؤلفههای آن با پرورش تفکر خلاق دانشآموزان رابطه مستقیم و قوی معناداری وجود دارد. همچنین طبق رگرسیون چندگانه به روش گام به گام در مجموع به ترتیب اولویت مؤلفه تنظیم در گام اول و ارزیابی و ابراز هیجان معلمان در شکل رگرسیونی باقی ماندند و در مجموع به میزان 81 درصد تفکر خلاق دانشآموزان را تبیین نمودند.
_||_