تأثیر نظارت و راهنمایی تعلیماتی بر پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیامیرحسین اورکی 1 , غلامرضا احمدی 2 , احمد علی فروغی ابری 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، مدیر مجتمع آموزشی شهید کیانپور شهرستان ایذه
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان
3 - استادیار و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان
الکلمات المفتاحية: نظارت و راهنمایی, پیشرفت تحصیلی, نظارت بالینی, ارزیابی, رشد معلمان, یادگیری,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی میزان تأثیر نظارت و راهنمایی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در پایۀ دوم راهنمایی در درس زبان انگلیسی در شهرستان ایذه است. با در نظر گرفتن دو فرضیه (تأثیر نظارت و راهنمایی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و تأثیر یکسان آن در پیشرفت تحصیلی دختران و پسران) به روش نیمهتجربی با انتخاب 8 گروه نمونه که 4 کلاس تجربی و 4 کلاس گواه بوده بودند، در مدت 3 ماه با استفاده از چرخه نظارت و راهنمایی در 3 مرحلۀ برنامهریزی و تبادلنظر با گروه آزمایش قبل از مشاهدۀ کلاسها، بازخورد و تبادلنظر پس از مشاهده انجام گرفت. ابزار پژوهش دو آزمون یکی بهعنوان پیشآزمون و دیگری بهعنوان پسآزمون با استفاده از سؤالات هماهنگ از هر دو گروه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج بهدست آمده از آمار توصیفی و آمار استنباطی به کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نظارت و راهنمایی تعلیماتی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر در درس زبان انگلیسی دورۀ راهنمایی تحصیلی تأثیر زیاد و یکسانی دارد. نظارت و راهنمایی تعلیماتی برای همۀ معلمان در دورههای مختلف تحصیلی لازم و ضروری است و با توجه به نتایج بهدست آمده از این پژوهش، در حال حاضر اعمال نظارت و راهنمایی تعلیماتی در مدارس راهنمایی بهعنوان یک کمبود و مشکل در نظام آموزشی باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد و برای اعمال هرچه بهتر آن، برنامهریزی دقیق و اصولی براساس پیشنهادهای مطرح شده انجام گیرد