بررسی میزان آمادگی اساتید دانشگاه پیام نور به منظور استفاده از آموزش الکترونیکی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 -
الکلمات المفتاحية: یادگیری الکترونیکی, آموزش الکترونیکی, آموزش مبتنی بر رایانه, فرآیند یاددهی یادگیری, تکنولوژی آموزشی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان آمادگی استادان به منظور استفاده از آموزش الکترونیکی در فرآیند یاددهی ـ یادگیری با روش توصیفی پیمایشی (زمینه یابی) در سال 1389 انجام شد. جامعه آماری از 140 نفر از اساتید عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان مازندران تشکیل شده است که از این جامعه تعداد 103 نفر با استفاده از جدول کرجسی ـ مورگان به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تعیین روایی از قضاوت استادان این رشته استفاده شد و میزان پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ معادل80/0 حاصل گشت. تجزیه و تحلیل دادهها با آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهایT ، واریانس یک طرفه) انجام گرفت. نتایج حاصل نشان داد که میزان استفاده از محیطهای آموزش الکترونیکی توسط اساتید و میزان دانش آنها برای کار با این محیطها و میزان دسترسیشان به این محیط متوسط، میزان مهارت آنان برای کار با این محیط پایین و میزان اعتقاد و نگرششان به اثربخشی برد آموزش الکترونیکی در فرآیند یاددهی ـ یادگیری بالاست.
_||_