راستی این همه هیاهو پیرامون الگوهای تدریس برای چیست؟
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
مسعود اسدی
1
()
اصغر شیر علی پور
2
()
محمد رضا بهرنگی
3
()
الکلمات المفتاحية: تدریس سنتی, اثرات آموزشی, مدت نگهداری مطالب در حافظه, اثرات پرورشی, الگوهای ترکیبی تدریس,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تفاوتهای آموزشی، پرورشی و مدت زمان نگهداری مطالب در حافظه، در دو روش تدریسِ سنتی و الگوهای ترکیبی (کاوشگری، پیش سازمان دهنده، تفحص گروهی و نمایشی) انجام گرفت. روش پژوهش نیمه تجربی بود و جامعه مورد مطالعه را کلیه دانشآموزان پسر پایه پنجم شهر مرند، تشکیل میدهندمیدادند. گروه نمونه شامل 36 دانشآموز پسرِ در حال تحصیل در کلاس پنجم در سال تحصیلی 89 ـ 1388 بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شد. برای گردآوری دادهها از آزمون محقق ساخته استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس و اندازه اثر نشان داد که از نظرآموزشی، میان دو روش تدریس تفاوت معناداری وجود ندارد، اما از نظر پرورشی و طول مدت نگهداری مطالب درحافظه، تفاوت معناداری وجود دارد.
_||_