واکاوی پیامدها و سازوکارهای جهانی شدن برنامههای درسی آموزش عالی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمحمد آتشک 1 , رضا نوروززاده 2 , محمد قهرمانی 3 , محمود ابوالقاسمی 4 , مقصود فراستخواه 5
1 - 1گروه برنامه ریزی علم و فناوری امور آمایش و توسعه منطقهای معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، تهران، ایران
2 - 2و 5 عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران
3 - عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4 - عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
5 - 2و 5 عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: جهانی شدن, برنامه درسی, آموزش عالی,
ملخص المقالة :
اهداف پژوهش حاضر، بررسی پیامدهای ناشی از جهانی شدن بر برنامههای درسی آموزش عالی و سازوکارهای آن است. بررسی اسنادی حاکی از آن است که مهمترین پیامدهای جهانی شدن بر برنامههای درسی آموزش عالی عبارتند از: پیشرفتهای فناورانه و علمی، دگرگونیهای دنیای کار و اشتغال، نابرابریهای اجتماعی، توسعه دموکراسی و حقوق بشر، افزایش ارتباطات بین فرهنگی، تجدید نظر در ارزشهای معنوی و اخلاقی و آموزش برای زمان عدم قطعیت همچنین تحلیل آزمون t تک نمونهای پیمایش صورت گرفته با پرسشنامه محقق ساخته که 37 نفر از متخصصان برنامه درسی آموزش عالی به آن پاسخ دادند، حاکی از آن است که برای مواجهه با این پیامدها شایسته است سازوکارهایی چون تأکید بیشتر بر یادگیری زبان انگلیسی، شناخت بیشتر نسبت به فرهنگ و رسوم و آداب سایر ملل، شناخت و تقدیر بیشتر از افراد مؤثر علمی در حیطه بین الملل، کسب مهارت زندگی با اقوام ملل دیگر، شناخت بیشتر نسبت به پیامدها و نوآوریهای علمی جهانی، لزوم گنجاندن برنامه درسی حقوق بشر و دموکراسی، تهیه و تولید محتوای مجازی، تغییر جریان آموزش از تدریس به یادگیری، تغییر جریان آموزش از گروهی به انفرادی، تغییر جریان آموزش از کسب دانش به کسب مهارت، تغییر جریان آموزش از رفتاری به ساختنگرایی، تغییر جریان آموزش از سنتی به مجازی در برنامههای درسی آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد.