بررسی تأثیر کاربردهای آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تفکر انتقادی و نگرش دانشآموزان دختر سال اول متوسطه منطقهی 4 تهران
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیرقیه آق ار کاکلی 1 , نوش آفرین صفری 2 , حسین حافظی کن کت 3
1 -
2 - دانشگاه پیام نور لرستان
3 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزش از دور
الکلمات المفتاحية: تفکر انتقادی, نگرش, دانشآموزان دختر, مقطع متوسطه, فناوری اطلاعات و ارتباطات,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، به منظور بررسی تأثیر کاربردهای آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تفکر انتقادی و نگرش دانشآموزان دختر سال اول متوسطه انجام شده است. جامعهی آماری این پژوهش، شامل کلیهی دانشآموزان دختر سال اول متوسطه منطقهی 4 تهران در سال تحصیلی 88 ـ 87 است. حجم نمونهی مورد مطالعه نیز 69 نفر است که 35 نفر آن از مدرسهی هوشمند شهید دکتر صادقی (گروه آزمایش) و 34 نفر دیگر از مدرسهی هدف (گروه کنترل) است و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. این پژوهش به شیوهی شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. ابزارگردآوری دادهها در این تحقیق، آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب و پرسشنامهی نگرشسنج فناوری اطلاعات و ارتباطات است و آمار استنباطی (تجزیه و تحلیل واریانس چندمتغیره یا مانوا) با نرمافزار SPSS18 استفاده شد. نتایج نشان میدهد که فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تفکر انتقادی دانشآموزان دختر سال اول متوسطه در کل و در خرده مقیاسهای تحلیل، ارزشیابی و استنباط تأثیرگذار است.
_||_