بررسی میزان اثر بخشی مؤلفههای ارزشهای شهروندی در برنامه درسی دوره ابتدایی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - 1کارشناسی ارشد، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - 2استادیار علوم تربیتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: شهروندی, برنامه درسی, میهن دوستی, مسؤولیت پذیری, نظم شخصیشخصی, ارزشهای شهروندی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان اثربخشی مؤلفههای ارزشهای شهروندی در برنامه درسی دوره ابتدایی انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه آموزگاران مقطع ابتدایی شهر ارومیه تشکیل دادند که219 نفر آموزگار از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته شامل 59 سؤال بسته پاسخ بود که مؤلفههای مسؤولیت پذیری، احترام به حقوق دیگران، میهن دوستی و نظم شخصی را در برگرفت. اعتبار پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 85/ برآورد گردید و برای تعیین روایی ابزار پژوهش از روایی محتوایی وصوری استفاده شد؛ تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (درصد، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (t تک متغییره، مستقل، همبسته، تحلیل واریانس یک راهه) صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نمره اثر بخشی ارزشهای شهروندی در زمینه مسؤولیت پذیری 99/3، احترام به حقوق دیگران 89/3، میهن دوستی 85/3 و نظم شخصی 81/3 بوده است. F مشاهده شده در سطح 05/>p معنادار بود. بیشترین میزان اثر بخشی مربوط به مسؤولیت پذیری با میانگین 99/3 و کمترین مربوط به نظم شخصی با میانگین 81/3 بود. مقایسه میانگین نمره میزان اثر بخشی ارزشهای شهروندی از دیدگاه آموزگاران نمایان ساخت که اختلاف میان دیدگاههای آموزگاران مرد و زن پیرامون میهن دوستی معنادار بوده است.
_||_