تحلیلی بر نظریه تجربه زیبایی شناسی جان دیویی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمریم انصاری 1 , حسنعلی بختیار نصرابادی 2 , محمدجواد لیاقت دار 3 , خسرو باقری 4
1 - 1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 - 2و3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 - 2و3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4 - 4استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تجربه زیباییشناسی, تجربه, زیباییشناسی,
ملخص المقالة :
زیباییشناسی علمی است که در مورد ادراک مسائل مربوط به زیبایی بحث میکند. دیویی، فیلسوف بزرگ تعلیم و تربیت، در قرن بیستم زیباییشناسی را وارد مباحث تعلیم و تربیت کرد. وی با نگارش آثار متعددی پیرامون تجربه و هنر، برآن شد تا هنر و تجربه زیباشناسانه را به متن جریان زندگی عادی بازگرداند. پژوهش حاضر تلاش دارد تا با تأکید بر مؤلفههای زیباشناسانه تجربه از نگاه دیویی، تجربه زیباییشناسی را روشن سازد و ارتباط آن با تربیت را در این اندیشه بیابد. روش مطالعه به صورت تحلیلی است، بدین نحو که پس از توصیف مفاهیم کلیدی، تجربه زیبایی شناسی و مؤلفههای آن مورد تحلیل قرار گرفته، نقش آن در تربیت بیان شده است. نتایج نشان داد که در تجربه زیباییشناسی عوامل مؤثر و هنرمندانهای مانند احساس، ابراز و تخیل در کنار خردورزی از اجزای ضروری تربیت به شمار میآید و موجب تکمیل تجربه، درک، معنی و فهم ارزش در افراد می شود. این تجربه منجر به برانگیختن حساسیت و همدردی در بین افراد شده، به بهبود و درک روابط جهان طبیعی و اجتماعی میانجامد و رفتار و قضاوتهای اخلاقی را افزایش میدهد.
_||_