بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان با سبکهای تفکر و ارتباطی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر مهران
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیصابر شفیعی 1 , محسن آیتی 2 , محمد اکبری بورنگ 3 , هادی پورشافعی 4 , حسین شکوهی فرد 5
1 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
5 - دانشیار گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
الکلمات المفتاحية: شهر مهران, سبکهای ارتباطی, دانشآموزان مقطع متوسطه, سبکهای تفکر, برنامه درسی پنهان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان با سبک های تفکر و ارتباطی دانش آموزان متوسطه شهر مهران است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کل دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر مهران به تعداد 285 نفر است که به بر اساس فرمول کوکران 164 نفر به شیوه طبقه ای تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های سبک های تفکر Sternberg, R, J.Wagner , R. (2007) ، سبک های ارتباطی Norton (1987) و برنامه درسی پنهان (Hashemi,2012) استفاده شد و برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیل عاملی تأییدی، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد پرسشنامه برنامه درسی پنهان (Hashemi,2012) دارای سه مؤلفه است و در تحقیق حاضر نیز دارای روایی مناسب است. همچنین نتایج نشان داد نقش برنامه درسی پنهان بر سبک های تفکر و سبک های ارتباطی دانش آموزان معنادار بوده است. نتایج تحقیق نشان داد بین مؤلفههای تعامل متقابل افراد، ساختار سازمانی مدرسه، ساختار فیزیکی با سبک های ارتباطی و بین سبک های تفکر و مؤلفههای تعامل متقابل افراد، ساختار سازمانی مدرسه، ساختار فیزیکی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Akbarzadeh, M. (2014). Investigating personal and academic factors related to thinking styles and its relationship with academic achievement of students of Shahid Bahonar University of Kerman, Master Thesis in Curriculum Planning, Faculty of Literature and Humanities, Bahonar University of Kerman.
Ardabili, Y, (2016). Principles and techniques of guidance and counseling in education, ninth edition, Tehran: Besat.
Alikhani, Mohammad ,H. et al (2005); "Study of Unintended Consequences (Hidden Curriculum of Social Environment of Isfahan High Schools and Presenting Solutions to Reduce Its Negative Consequences", Daneshvar Behavior Bimonthly; Year 12, Vol. Pp. 39 to 48.
Bernado. A.B. Zhang. L.R. & Callueng. C. M. (2012).Thinking styles and academic achievement among Filipino students. The Journal of Genetic Psychology, 163, 149-163.
Burns ,J.M(2003).Transformational Leadership .New yourk: Atlantic Monthly press.
Burton, L. J., & Nelson, L. J. (2016). The relationship between personality, approaches to learning and academic success in first year. Higher Education Research and Development Society. 141.
Emamipour, S. Seif, A.A (2014). A study of thinking styles in students and their relationship with creativity and academic achievement, Journal of Educational Innovation, No. 13. Fifth year.
Ebrahimi Ghavam, S. (2009); Application of theories Learning in curriculum planning; Tehran: Azad University Islamic Branch of South Tehran
Fathi Vajargah, K,.and et al. (2016); Education Citizenship in schools; Tehran: Ayiz Publications.
Furnham,A.(1990).The protestant work ethic: the psychology of work related beliefs and behaviours,london:Routledge.
Gardner WL. Cogliser CC. Davis KM. Dickens MP .(2018( Authentic leadership: A review of the literature and research agenda. The Leadership Quarterly22(6): 1120 -1145.
Gholipur T, Haghighi M, Barari M, Karimi K(2012)،[Effect of vendor professional Ethics on forming lasting relationship between client and organizations]. Perspective of business administration 2012, 9: 117-132.
Leadership & organization developinent joumal ،vol.29 no.8 pp:678-692
Khosravi, A A. (2019). Relationship between thinking styles with perceptual style, conceptual style and students' learning style. Cognitive Research.2 (5).
Mahram, B. et al. (2006); «The role of components "Hidden Curriculum in Students' Scientific Identity (Case Study: Ferdowsi University of Mashhad)", Quarterly Journal of Curriculum Studies; First Year, Vol. 3, pp. 3-29.
Nabavi, Abdolhossein& Hosseinzade, Ali Hossein& Allameh, Sajadeh.“The study of Alienation at work as a process a discrepancy ,(2010).Approach: The case of employees of governmental organization in Ahwas”, jiss, Vol. 4: No. 1(series no 9).
Osin, Evgeny (2009), “Subjective Experience of Alienation: Measurement and Correlatesmore”, Existenzanalyse , No 29: 4-11
Renzulli, J. S, ( 2018). What is this thing called giftedness, and how do we develop it? A twenty- five year perspective, Journal for the Education of the Gifted, Vol. 23, No. 1 , pp. 3- 54
Salehian, M.(2020). Teacher and effective communication with students, Journal of Teacher Development 45-43.
Saeedi Rezvani, M. (2001). Paying attention to the hidden curriculum is an obvious necessity in achieving the valuable goals of religious education. Islamic Education Quarterly, No. 1, pp. 75-68.
Sternberg, R, J (2005). Thinking styles. New York: Cambridge University Press.
Sternberg, R, J, (1997). Thinking styles. New York: Cambridge University Press.
Sternberg, R, J.Wagner , R. (2007) measuring and evaluating the validity of the questionnaire of thinking styles.
Stone, A, Russel, Rand patterson, K (2004). Transformational versus serrant leadership: A difference in leader focus. The leadership and organizational development journal ,25, 399-61.
Shokri, O. others (2015). Relationship between thinking styles and learning approaches with students' academic achievement. Cognitive Science News, No. 8.
Naseri, M. (2011). A Survey of Medical Students' Associative Styles, University of Medical Sciences, Journal of Developmental Steps in Medical Education, 5.
Norton, T. (1987) measuring and evaluating communication styles scale.
Torabi, F; Seif, D. (2014). The role of thinking styles in predicting the dimensions of creativity in gifted and distinguished students. Journal of Behavioral Sciences, Volume 6, Number 4, 376-369.
Vitell,s.J. & singhapakdi, A.(2008), The Role of Ethics institutionalization in influencing organizational commitment,Job satis faction, and Esprit de corps.Journal of Business Ethics 2008: 81: 343_353.
Zhang, L. F (2014). Thinking styles: Their relationships with modes of thinking and academic performance. Educational psychology, 22, 331-438.
Warner, S. A., & Myers, K. L. (2010). The creative classroom: The role of space and place toward facilitating creativity. Technology Teacher, 69, 28-34.
_||_