آسیب شناسی برنامه درسی شیمی در دوره متوسطه با استفاده از تکنیک دلفی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیاحمد علی فروغی ابری 1 , محمد حسین یار محمدیان 2 , ندا رجاییان 3
1 - 1دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - 2استاد مرکز مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان، ایران
3 - 3کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی شیمی, مقطع متوسطه, تکنیک دلفی, آسیب شناسی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی در این پژوهش، آسیب شناسی برنامه درسی شیمی در دوره متوسطه با استفاده از تکنیک دلفی در نظر گرفته شد. تحقیق حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری را سرگروهها و دبیران شیمی شهر اصفهان تشکیل دادند که تعداد آنها 300 نفر بوده که با روش نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم (بر حسب نواحی 6 گانه شهر اصفهان) و با کمک فرمول کوکران 167 نفر انتخاب شده است. پرسشنامه محقق ساخته دارای 23 سؤال بسته پاسخ و بر اساس طیف پنج گزینه لیکرت طراحی شد. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش از طریق آزمون فریدمن، t تک متغیره، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت، فرایند تدوین دروس، محتوا، روش، فضای آزمایشگاهی و مشکلات اجرایی به عنوان مهمترین مشکلات برنامه درسی شیمی در دوره متوسطه شناسایی شد که محتوا با میانگین رتبه بندی 86/3 بالاترین و مشکلات اجرایی و فرآیند تدوین دروس با 50/2 پایین ترین رتبه آسیبها را به خود اختصاص دادند. همچنین کتابهای شیمی مقطع متوسطه شامل مشکلات فراوانی است که یک نگاه آسیب شناسانه به این درس، مسئوولان را موظف میدارد تا در راستای باز بینی مجدد این برنامه گامهای اساسی بردارند.